Rekeningen en incasso-procedures

Mijn telefoonrekening klopt niet, wat kan ik doen?

Bent u het niet eens met uw telefoonrekening? Dan kunt u hierover een klacht indienen bij uw telecomaanbieder. Het is verstandig om dan wel de rekening te betalen. Maar soms kunt u een deel van de betaling uitstellen.

Hoe dien ik een klacht in?

Klopt uw telefoonrekening niet? Vraag uw aanbieder dan om opnieuw naar de rekening te kijken. Wil hij het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar uw aanbieder. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Moet ik in de tussentijd de rekening betalen?

Vaak duurt het een tijdje voor uw klacht is afgehandeld. Zegt uw telecomaanbieder dat u in de tussentijd wel uw rekening moet betalen? Dan is het verstandig om dat te doen. Want als u niet betaalt, kan uw aanbieder uw telefoondiensten afsluiten. Dit lost het probleem niet op.

Rekening betalen ‘onder protest’

U kunt de rekening het best ‘onder protest’ betalen. Dat betekent dat u de rekening wel betaalt, maar dat u daarbij vermeldt dat u het er niet mee eens bent. Betaalt u de rekening zonder protest? Dan kunt u meestal niet meer terugkomen op deze betaling. Dat kan wel als u onder protest betaalt.

Hoe betaal ik onder protest?

Als u onder protest betaalt, vermeldt u bij uw betaling: "Betaling onder protest en onder voorbehoud van rechten." Betaalt u per internet, dan kunt u dit in het opmerkingenveld zetten. Betaalt u per automatische incasso? Dan kunt u een brief of e-mail sturen, waarin u zegt dat u onder protest betaalt. Betaalt u onder protest, omdat uw aanbieder anders uw telefoondiensten afsluit? Gebruik dan onze voorbeeldbrief: 

Sommige kosten hoeft u voorlopig niet te betalen

Meestal is het beter om de rekening te betalen. Maar sommige betalingen kunt u wel uitstellen totdat uw klacht is opgelost. Dit geldt alleen voor betalingen voor:

De kosten voor het bellen naar een informatienummer

Informatienummers beginnen met 0900, 0906, 0909 en 18. U betaalt hier extra kosten voor, maar alleen als u hierover goed bent geïnformeerd.

De kosten voor een sms-dienst

Bij een sms-dienst stuurt of krijgt u sms’jes waarvoor u extra kosten betaalt. Bijvoorbeeld sms’jes om te stemmen bij een televisieshow, of sms’jes die u ontvangt met file-informatie. U hoeft hier alleen extra kosten voor te betalen als u zich voor de sms-dienst hebt aangemeld. 

Besluit u om deze kosten voorlopig niet te betalen? Dan mag uw aanbieder uw telefoondiensten niet afsluiten. U moet dan wel de rest van uw telefoonrekening betalen.

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.