Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Hoe houd ik mijn telefoonnummer geheim?

Wilt u een geheim telefoonnummer? Of wilt u dat uw nummer niet zichtbaar is als u belt? Dan moet uw telefoonaanbieder dat regelen.

U kunt uw telefoonaanbieder vragen om uw vaste of mobiele telefoonnummer geheim te houden. Hij kan dan 3 dingen voor u doen. U kunt voor alle 3 de mogelijkheden kiezen. Maar u kunt ze ook los van elkaar aanvragen:

1 Mijn nummer niet in een telefoongids

Op internet staan verschillende telefoongidsen. Uw telefoonaanbieder kan ervoor zorgen dat u daar niet (meer) in vermeld wordt. Mensen kunnen uw nummer dan ook niet opvragen bij een telefonische informatiedienst. Dit is een dienst waarnaar je kunt bellen om een telefoonnummer op te vragen.

2 Anoniem bellen

Als u iemand belt, ziet die persoon uw telefoonnummer op zijn scherm. Uw aanbieder kan ervoor zorgen dat dit niet meer gebeurt. Maar belt u 112 voor een noodgeval? Dan zijn uw telefoonnummer en adresgegevens wel zichtbaar bij de meldkamer.

3 Mijn nummer niet zichtbaar op de telefoonrekening van anderen

Telefoonaanbieders sturen vaak uitgebreide rekeningen naar hun klanten. Daarop ziet de klant naar welke nummers hij heeft gebeld. Wilt u niet dat uw telefoonnummer op deze rekeningen staat? Dan kan uw aanbieder regelen dat alleen de eerste 6 cijfers van uw telefoonnummer zichtbaar zijn. Op de factuur van de beller staat dan bijvoorbeeld 064587****. Hierdoor bent u niet meer herkenbaar.

Ik heb een geheim nummer. Mogen telefonische verkopers mij dan nog bellen?

Ja, bedrijven mogen u bellen als u een geheim nummer hebt.

Wat kan ik doen als mijn telefoonaanbieder niet meewerkt?

Kan of wil uw aanbieder er niet voor zorgen dat uw telefoonnummer geheim blijft? Of hebt u een andere klacht hierover? En wil de aanbieder die klacht niet oplossen?

Schrijf dan een brief of e-mail naar uw telefoonaanbieder. Vraag hierin om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. En schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als hij geen goede oplossing biedt.

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook