Ik wil een telefoonrekening met een overzicht van mijn gesprekskosten. Heb ik daar recht op?
Veel aanbieders sturen een uitgebreide telefoonrekening. Op die rekening ziet u bijvoorbeeld welke telefoonnummers u hebt gebeld, wanneer en hoe lang. Dit noemen we een gespecificeerde telefoonrekening. Zijn aanbieders verplicht u zo'n rekening te sturen?
Uw aanbieder is niet verplicht om een gespecificeerde telefoonrekening te sturen. Wilt u weten wat u kunt verwachten? Kijk dan in uw contract en de algemene voorwaarden. Daar vertelt de aanbieder of hij u zo'n uitgebreide rekening stuurt. Bij veel aanbieders kunt u deze rekening bijvoorbeeld op internet bekijken.
Bent u klant van KPN voor vaste telefonie? Dan moet KPN u wel een gespecificeerde rekening sturen als u het vraagt. En KPN moet dat kosteloos voor u doen. Dit staat in de wet.
Wat kan ik doen als mijn aanbieder mij geen gespecificeerde rekening wil sturen?
Stuurt uw aanbieder u geen gespecificeerde rekening? En staat wel in uw contract of de algemene voorwaarden dat u zo'n rekening krijgt? Of bent u klant van KPN voor vaste telefonie? Vraag uw aanbieder dan om u alsnog zo'n rekening te sturen.
Doet hij dat niet, schrijf hem dan een brief of e-mail. Vraag daarin om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. En schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt.
Komt u er samen niet uit?
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.