ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

De telefoonrekening

Ik wil een telefoonrekening met een overzicht van mijn gesprekskosten. Heb ik daar recht op?

Veel aanbieders sturen een uitgebreide telefoonrekening. Op die rekening ziet u bijvoorbeeld welke telefoonnummers u hebt gebeld, wanneer en hoe lang. Dit noemen we een gespecificeerde telefoonrekening. Zijn aanbieders verplicht u zo'n rekening te sturen?

Uw aanbieder is niet verplicht om een gespecificeerde telefoonrekening te sturen. Wilt u weten wat u kunt verwachten? Kijk dan in uw contract en de algemene voorwaarden. Daar vertelt de aanbieder of hij u zo'n uitgebreide rekening stuurt. Bij veel aanbieders kunt u deze rekening bijvoorbeeld op internet bekijken.

Let op

Bent u klant van KPN voor vaste telefonie? Dan moet KPN u wel een gespecificeerde rekening sturen als u het vraagt. En KPN moet dat kosteloos voor u doen. Dit staat in de wet.

Wat kan ik doen als mijn aanbieder mij geen gespecificeerde rekening wil sturen?

Stuurt uw aanbieder u geen gespecificeerde rekening? En staat wel in uw contract of de algemene voorwaarden dat u zo'n rekening krijgt? Of bent u klant van KPN voor vaste telefonie?  Vraag uw aanbieder dan om u alsnog zo'n rekening te sturen.

Doet hij dat niet, schrijf hem dan een brief of e-mail. Vraag daarin om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. En schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt.

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook