Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Glasvezel: ik heb een contract afgesloten voor glasvezel. Wat moet daarin staan en kan ik er nog vanaf?

Is een glasvezelaanbieder van plan om bij u in de buurt glasvezel aan te leggen? En hebt u hiervoor een contract gesloten? Dan is het meestal nog onzeker of het glasvezelnetwerk er ook echt komt. Maar ook al is onzeker of het netwerk er komt, in uw contract moeten wel duidelijke voorwaarden staan. U moet weten of u het contract nog kunt beëindigen. En onder welke voorwaarden.

Vraagbundeling

Het aanleggen van een glasvezelnetwerk is kostbaar. Is een glasvezelaanbieder van plan om bij u in de buurt glasvezelkabels neer te leggen? Dan wil hij eerst weten hoeveel bewoners belangstelling hebben voor een glasvezelaansluiting. Dat doet hij door contracten met de bewoners af te sluiten. Dit wordt ook wel vraagbundeling genoemd. Zo weet de aanbieder of hij de kosten voor de aanleg van het netwerk kan terugverdienen. De aanleg van het netwerk start als er genoeg mensen meedoen.

Kan ik zelf een glasvezelaanbieder kiezen?

Glasvezelaanbieders zijn vrij in waar zij hun diensten aanbieden. Er kunnen dus meerdere aanbieders zijn waaruit u kunt kiezen, maar dat hoeft niet. Soms biedt er (nog) geen enkele aanbieder in uw regio haar diensten aan.

Een glasvezelaanbieder kan ook andere aanbieders toegang geven tot haar netwerk. U kunt dan kiezen met welke aanbieder u een contract sluit. Maar ze zijn dit niet verplicht. 

Wat moet er in het contract staan?

In het contract moet in ieder geval duidelijke informatie staan over:

  • de dienst die u mag verwachten
  • wat de leverdatum is
  • dat het niet doorgaat als er te weinig mensen mee doen
  • wat de kosten zijn
  • de looptijd van het contract

Hebt u het contract online, telefonisch, op straat of aan de deur gesloten? Dan moet de aanbieder u nog meer informatie geven.

Kan ik nog van het contract af?

Er zijn een aantal situaties waarin u kosteloos van het contract af kunt.

U hebt nog bedenktijd

Hebt u het contract telefonisch, aan de deur, op straat of via het internet gesloten? Dan hebt u bedenktijd. U kunt dan zonder reden en kosteloos opzeggen binnen 14 dagen.

De aanbieder kan niet leveren op de afgesproken leverdatum

Na het ondertekenen van het contract moet de aanbieder u binnen een jaar persoonlijk informeren. Gaat hij de glasvezelkabels aanleggen? En haalt hij de afgesproken leverdatum? Als dat niet het geval is, dan mag hij een nieuwe datum voorstellen. U kunt dan akkoord gaan met deze nieuwe datum of het contract beëindigen.

U had het contract niet willen aangaan

Geeft de aanbieder u verkeerde of te weinig informatie? Of voelde u zich onder druk gezet? Dan kan er sprake zijn van misleiding of agressieve verkoop. Het contract is dan niet geldig of u kunt het ongedaan maken.

De aanbieder wijzigt iets aan het contract

Soms mag de aanbieder het contract wijzigen. Is deze wijziging nadelig voor u? Verhoogt de aanbieder bijvoorbeeld de prijs? Dan mag u het contract kosteloos opzeggen.