Telemarketing en Bel-me-niet Register

Ongewenste (anonieme) telefoontjes

Krijgt u veel ongewenste telefoontjes? Of wordt u lastig gevallen door iemand die belt met een anoniem nummer? Bekijk wat u zelf kunt doen en wat uw telefoonaanbieder kan doen.

Schrijf u in bij het Bel-me-niet Register

Wordt u gebeld door een bedrijf dat u iets wil verkopen? Dan is er sprake van telemarketing. Bedrijven bellen ook vaak met een anoniem nummer. Wilt u hiervoor niet meer gebeld worden? Schrijf u dan in bij het Bel-me-niet register. Nummers die in dit register staan mogen niet meer worden gebeld door bedrijven. Lees meer over het Bel-me-niet-register.

Blokkeer inkomende oproepen

Bekende telefoonnummers kunt u vaak zelf op uw telefoon blokkeren, zodat u niet meer door dat nummer gebeld kunt worden. Hoe u dit moet doen, hangt af van uw type telefoon. Uw telefoonaanbieder kan u daar meer informatie over geven.

Hebt u een oproep gemist van een onbekend buitenlands telefoonnummer?

Bel dan niet zomaar terug! Lees meer over gemiste oproepen van buitenlandse telefoonnummers.

Last van een anonieme beller? Laat uw telefoonaanbieder onderzoek

Een beller kan zijn telefoonnummer laten afschermen. U ziet dan niet door welk telefoonnummer u gebeld wordt. Uw aanbieder kan dit wel zien. Wordt u lastiggevallen door een anonieme beller? Dan kunt u uw aanbieder vragen om hier onderzoek naar te doen. De aanbieder is verplicht om aan uw verzoek mee te werken.

Wat kan ik doen tegen ongewenste anonieme telefoontjes?

Vaak hebben telefoonaanbieders zelf een formulier op hun website waarmee u de overlast kunt melden. Heeft uw aanbieder niet zo’n formulier? Schrijf dan een brief. Hierin schrijft u uw klacht. Vraag om een reactie op uw brief, binnen een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt of reactie uitblijft. Zet in deze brief de volgende informatie:

  • Dat u wordt lastig gevallen door een anonieme beller. En dat u wilt dat de aanbieder onderzoek doet en u de gegevens van de beller aan u geeft.
  • Wanneer u wordt lastig gevallen. Geef aan op welke tijdstippen en data dit tot nu toe gebeurde.
  • Vermeld uw eigen gegevens en telefoonnummer waarop u wordt lastiggevallen.

U kunt hiervoor ook onze voorbeeldbrief gebruiken:

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.