Veilig online

Hoe voorkom ik spam?

Ontvangt u ongevraagde reclame via e-mail, sms of apps? Of ontvangt u andere berichten die u niet wilt hebben? Of die u niet vertrouwt? Dan is er sprake van spam. Spam is in Nederland verboden. Maar niet elk ongevraagd bericht is spam.

Wanneer is een bericht spam?

Een bericht is spam als het aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • Het is een elektronisch bericht, zoals een e-mail, sms of appje. Of u wordt gebeld door een spraakcomputer.
  • Het bericht maakt reclame, bijvoorbeeld voor een product, dienst of goed doel.
  • Het bericht is direct aan u verzonden.
  • U hebt vooraf geen toestemming aan de afzender gegeven om het bericht te versturen. En u bent of was geen klant van het bedrijf.

Hoe voorkom ik spam?

Spam is moeilijk te voorkomen. Maar u kunt wel een aantal dingen doen om overlast van deze berichten te beperken:

Zet uw e-mailadres of telefoonnummer niet op internet

Zet nooit uw e-mailadres of telefoonnummer op sociale media, internetfora, nieuwsgroepen of andere websites. Spammers hebben robots die automatisch op internet naar e-mailadressen en telefoonnummers zoeken. Zorg dus dat deze niet op internet te vinden zijn.

Tip

Wilt u vaak berichten op internet zetten? En kan dat niet zonder uw e-mailadres? Gebruik dan een tijdelijk mailadres. Of maak een nieuw adres aan. Zo komen alle ongevraagde berichten daarop binnen. En niet op het e-mailadres dat u bijvoorbeeld gebruikt voor vrienden en familie.

Geef uw e-mailadres of telefoonnummer niet zomaar weg

Wilt u meedoen aan een prijsvraag? Of wilt u een gratis product ontvangen? Dan moet u vaak uw persoonlijke gegevens invullen. Bedenk goed of u dat wilt. Als een bedrijf uw gegevens heeft, kan het u later ongevraagde berichten gaan sturen. Ook kan het bedrijf uw gegevens verkopen aan andere bedrijven.

Koopt u iets online? Meld u dan af voor ongevraagde berichten

Koopt u iets online, dan laat u vaak persoonlijke gegevens achter. De webwinkel kan die gegevens gebruiken om u berichten of nieuwsbrieven te sturen. Wilt u dat niet? Dan moet u dat vooraf kunnen aangeven. Meestal door ergens een vinkje te zetten.

Meld u af voor nieuwsbrieven

Hebt u als klant uw contactgegevens gegeven aan een bedrijf? Dan mag het bedrijf u nieuwsbrieven en andere berichten sturen. Maar het bedrijf moet dat wel eerst aan u vragen. En zegt u ja, dan mag het bedrijf u alleen berichten sturen die te maken hebben met het bedrijf. Een autoverhuurbedrijf mag u bijvoorbeeld alleen berichten sturen over huurauto's.

Ontvangt u nieuwsbrieven van een bedrijf en wilt u dat niet meer? Meld u dan hiervoor af. Dit moet u in iedere nieuwsbrief eenvoudig kunnen doen. Vaak staat onderaan een afmeldknop. Hebt u zich afgemeld? Dan mag de afzender u geen ongevraagde berichten meer sturen.

Klik nooit op een link die u niet vertrouwt

Ontvangt u een bericht van een onbekende afzender? En vertrouwt u het niet? Klik dan nergens op. Meld het bericht bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) of de Fraudehelpdesk. En gooi het daarna weg.

Sommige e-mails beloven u dat u nooit meer spam krijgt als u op een bepaalde link klikt. Deze link noemen ze soms een 'unsubscribe'-link. Maar de link kan vals zijn. Klikt u er toch op? Dan stuurt de afzender u juist nog veel meer ongevraagde berichten. Of er wordt schadelijke software op uw computer geïnstalleerd.

Bescherm ook de e-mailadressen van anderen

Stuurt u een e-mail naar veel mensen tegelijk? Verberg dan elk e-mailadres voor de anderen. U doet dat door alle e-mailadressen in te vullen bij het BCC-vak. Zo kan iemand die uw e-mail krijgt, niet zien aan wie u het bericht nog meer hebt gestuurd. Ook kan hij het e-mailadres niet gebruiken om spam te versturen.

BCC is een afkorting van 'Blind Carbon Copy'. Dit betekent dat u een kopie van uw bericht stuurt aan veel mensen, die niet van elkaar kunnen zien dat de ander het bericht ook krijgt.

Reageer niet op kettingbrieven

Soms krijgt u een e-mail die u een prijs belooft als u het bericht doorstuurt naar vrienden of familie. Dit zijn vaak berichten van een spammer. Stuur dit bericht niet door. Want als u dat doet en uw familie en vrienden reageren erop, dan krijgt de spammer ook hun e-mailadressen.

Koop nooit via ongevraagde berichten

Koop nooit een product van een spammer. Hoe aantrekkelijk het soms ook lijkt. Want met uw aankoop moedigt u de spammer aan om met zijn werkwijze door te gaan.

Gebruik een spamfilter

Spamfilters zijn kleine programma's voor uw computer die u tegen spam beschermen. De filters zorgen ervoor dat er geen spam in uw mailbox komt. Of ze zetten de spam apart in een speciaal postvakje. Zo hebt u minder last van spam.

Hebt u een e-mailprogramma via uw internetaanbieder? Dan hebt uw aanbieder vaak standaard een spamfilter ingebouwd. Vraag dit na bij uw internetaanbieder.

Blokkeer spamberichten

Markeer het spambericht als spam in uw e-mailprogramma en blokkeer de afzender als dat kan. Dan krijgt u geen berichten meer van deze afzender. Voor ieder e-mailprogramma werkt dit anders. Komt u er zelf niet uit? Vraag dan uw aanbieder om hulp of zoek uitleg op internet.

Neem een ander e-mailadres

Lukt het u niet om met bovenstaande tips van de spam af te komen? En blijft u zich eraan storen? Overweeg dan om een ander e-mailadres te nemen. En kies voor een aanbieder met een goede spamfilter. Vraag dit bijvoorbeeld na in uw omgeving.

Meld uw spam bij de ACM

Ontvangt u veel spam van dezelfde afzender? Dan kunt u dit melden bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM houdt toezicht op het spamverbod. Hoe meer meldingen de ACM krijgt, hoe beter zij ertegen kan optreden.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.