Ik ben zonder mijn toestemming van telefonieaanbieder veranderd. Wat kan ik doen?

Een andere aanbieder mag uw telefoonabonnement niet zomaar overnemen. U moet hiervoor eerst toestemming geven. Dat kunt u doen per brief, fax, mail, website of telefoon. Hebt u geen toestemming gegeven? Dan is er geen geldige overeenkomst tot stand gekomen. U zit dan nergens aan vast. En de nieuwe aanbieder moet de omzetting van uw abonnement ongedaan maken.

Kan ik ook gebruik maken van bedenktijd?

Hebt u een aanmeldingsbrief gekregen voor een abonnement? Maar hebt u hier nooit toestemming voor gegeven? Dan kan het een praktische oplossing voor u zijn om de overeenkomst meteen ongedaan te maken. U hebt namelijk een bedenktijd van veertien dagen. De aanbieder moet u hierover ook informatie geven. En hij moet u een modelformulier geven waarmee u de overeenkomst ongedaan kan maken.

Moet ik de overeenkomst getekend hebben?

Soms wel, maar niet altijd. Belt de ondernemer u op met een aanbod? En gaat het om een nieuw abonnement? Dan geldt dat u eerst schriftelijk moet instemmen. U kunt dit bijvoorbeeld doen door uw handtekening te zetten en u het contract vervolgens terugstuurt. Of dat u zelf een e-mail stuurt aan de ondernemer, waarin u schrijft dat u akkoord gaat met het aanbod. Hebt u niet schriftelijk ingestemd, terwijl dit wel zou moeten? Dan is er geen geldige overeenkomst tot stand gekomen. U zit dan nergens aan vast.

Let op: sluit u een abonnement af met een mobiele telefoon erbij? Dan gelden de regels dat u schriftelijk moet hebben ingestemd, niet. U hebt dan nog wel bedenktijd als u de mobiele telefoon ontvangt.

Hebt u al een overeenkomst bij de aanbieder?

En gaat het om een vernieuwing of verlenging van een overeenkomst? Dan gelden deze regels niet.

Voorbeeld

U verlengt de looptijd van uw abonnement van 1 januari 2016 naar 1 januari 2017. Dit is een verlenging van de overeenkomst die u al hebt. Hiervoor is geen handtekening nodig. De overeenkomst is al geldig als u alleen ja zegt. U kunt nog wel gebruik maken van uw bedenktijd als u van de overeenkomst af wilt.

Belt u via Carrier PreSelect?

Hebt u een abonnement bij bijvoorbeeld KPN, maar belt u bijvoorbeeld via Tele2? Dan is Tele2 uw aanbieder van Carrier PreSelect.

Bent u zonder uw toestemming overgezet naar een andere Carrier PreSelect-aanbieder? Dan kunt u dit meteen zelf oplossen. Wat moet u doen?

  • Bel het gratis telefoonnummer 0800-1273. U hoort dan bij welke aanbieder u nu belt. Bent u inderdaad overgezet naar een andere Carrier PreSelect-aanbieder? Dan kunt u meteen regelen dat u voortaan weer belt met de aanbieder van uw keuze.
  • U kunt ook uw oude aanbieder vragen het probleem voor u op te lossen.

Wat moet u doen als u van de nieuwe aanbieder een rekening krijgt?

Heeft een andere telefoonaanbieder uw abonnement overgenomen? En hebt u daarvoor geen toestemming gegeven? Stuur dan een brief naar de nieuwe aanbieder. Schrijf in deze brief dat de aanbieder het probleem voor u moet oplossen. Dat u geen toestemming hebt gegeven voor de overname en dat u daarom geen kosten gaat betalen. Stuur ook een kopie van deze brief naar uw oude aanbieder. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief.

Zegt de nieuwe aanbieder dat u moet betalen voor de periode dat u via deze aanbieder belde? Geef dan aan dat u niet betaalt, omdat u nooit toestemming hebt gegeven voor de overname. En heeft de nieuwe aanbieder al geld van uw rekening afgeschreven voor het abonnement? Dan kunt u dit bedrag laten terugstorten op uw rekening.

Hieronder leest u hoe u dat kunt regelen. Houdt u er wel rekening mee dat u de telefoonrekening van uw eigen aanbieder gewoon moet betalen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Forward