Iets vragen of melden?

Mijn telefoonaanbieder rondt gesprekken af op minuten. Mag dat?

Ja, aanbieders mogen gesprekskosten afronden op minuten. Zij mogen zelf hun prijzen bepalen. Zij mogen ook zelf kiezen hoe zij de belkosten berekenen. Maar aanbieders moeten wel in ieder geval één abonnement bieden waarbij u per seconde betaalt. ConsuWijzer legt het u uit.

Telefoonaanbieders geven duidelijke informatie over de tarieven

Rondt de aanbieder gesprekken af? Of betaalt u een starttarief? Telefoonaanbieders moeten duidelijk vertellen welke tarieven ze rekenen Zo kunt u verschillende abonnementen en aanbieders vergelijken en een goede keuze maken.

Wel één abonnement waarbij u per seconde betaalt

Alle aanbieders zijn verplicht om in ieder geval één abonnement aan te bieden waarbij u per seconde betaalt. Dat betekent:

  • dat u betaalt per seconde dat u echt hebt gebeld;
  • dat u geen starttarief betaalt;
  • dat dit abonnement net zo aantrekkelijk moet zijn als andere abonnementen van dezelfde aanbieder. Het abonnement mag bijvoorbeeld niet duurder zijn. En het moet net zo makkelijk zijn om belminuten mee te nemen.

Let op

Telefoonaanbieders hoeven dit abonnement niet voor iedere soort telefonie aan te bieden. Een aanbieder kan er bijvoorbeeld voor kiezen om dit alleen voor vaste telefonie aan te bieden. Of juist alleen voor een prepaid mobiel abonnement. U kunt dus niet zelf kiezen voor welk soort abonnement u per seconde wilt afrekenen.

Wat kunt u doen als uw aanbieder geen abonnement heeft waarbij u per seconde betaalt?

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer