Iets vragen of melden?

Wat is een simlock?

Uw mobiele aanbieder kan een simlock op uw mobiele telefoon zetten. Dat is een soort slot. Hierdoor kunt u met deze telefoon alleen bellen, sms-sen of internetten via het netwerk van deze aanbieder. Plaatst u een simkaart van een andere aanbieder in de telefoon? Dan werken deze diensten niet op uw telefoon.

Is een simlock toegestaan?

In de wet staan geen speciale regels over simlock op een telefoon. Meestal staat in de algemene voorwaarden van uw aanbieder dat u akkoord gaat met de simlock. En dat u die niet zomaar mag verwijderen. Mobiele aanbieders hebben met elkaar afgesproken dat zij de simlock na 1 jaar gratis voor u moeten verwijderen. Uw aanbieder is dus verplicht om dat voor u te doen als u daarom vraagt.

Wilt u de simlock eerder laten verwijderen? Dan kan de aanbieder hiervoor een vergoeding vragen. Informeer hiernaar bij uw aanbieder.

Wat kunt u doen als uw aanbieder de simlock niet wil verwijderen?

Wil de aanbieder na 1 jaar de simlock niet verwijderen? Of moet u betalen? Dan kunt u het volgende doen:

Schrijf een brief aan uw aanbieder met daarin uw klacht

En vraag een oplossing voor een bepaalde datum.

Let op

De tijd die u de aanbieder daarvoor geeft moet wel redelijk zijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt. U kunt de brief aangetekend versturen. Dan hebt u een bewijs dat de brief is gestuurd.

Komt u er samen niet uit? Dan kunt u deze vervolgstappen nemen:

Leg uw klacht voor aan de Geschillencommissie

Kijk voor meer informatie op de website van de Geschillencommissie.

Kunt of wilt u niet naar De Geschillencommissie? Bekijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan. Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Schakel die dan eerst in.

Meld uw klacht bij ConsuWijzer

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer