Mijn bagage is te laat, kapot of kwijt na een vlucht
Als uw bagage te laat, kapot of kwijt is bij een vlucht krijgt u meestal een vergoeding via de luchtvaartmaatschappij, uw reisaanbieder of uw reisverzekering.
Vergoeding bij vertraagde, beschadigde of vermiste bagage
U kunt een vergoeding vragen aan de luchtvaartmaatschappij. En soms bij uw reisaanbieder of uw reisverzekering. In alle gevallen moet u laten zien dat u uw klacht bij het vliegveld hebt gemeld op een PIR-formulier.
Vul meteen het PIR-formulier in
Meld uw klacht met een PIR-formulier bij het vliegveld waar u aankomt. PIR betekent Property Irregularity Report. Vraag dit formulier bij een medewerker van het vliegveld. Vul het gelijk in de bagagehal in, zodra u ontdekt dat het bagage zoek is. Vraag altijd om een schriftelijke bevestiging van uw klacht. Of een kopie van hetPIR-formulier. Met het PIR-formulier bewijst u dat uw bagage kwijt, vertraagd of beschadigd is. Dat bewijs hebt u nodig om later een vergoeding te vragen.
Tip: Als u uw bagage incheckt, dan krijgt u een bagagesticker. Let goed op dat uw bagage op uw naam is ingecheckt. En bewaar de sticker goed.
Aan wie u de vergoeding vraagt
U kunt een vergoeding vragen aan:
- Bij de luchtvaartmaatschappij
Hebt u een los ticket geboekt? Vraag aan de luchtvaartmaatschappij om een vergoeding.
Kijk in de algemene voorwaarden hoe de luchtvaartmaatschappij dit heeft geregeld. Vaak krijgt u een standaard vergoeding per kilo bagage. - Bij de reisaanbieder
Hebt u de vlucht met iets anders geboekt samen in 1 contract? Bijvoorbeeld met een auto, een hotel of een rondleiding? Dan kunt u uw de reisaanbieder vragen om een vergoeding. Dit heeft een voordeel: als de reisaanbieder uw klacht niet oplost, dan kan de geschillencommissie meestal beslissen wie gelijk heeft. Bij een luchtvaartmaatschappij kunt u alleen naar de rechter. De geschillencommissie is goedkoper en meestal sneller dan de rechter.
Krijgt u niet alle schade vergoed? Neem contact op met uw reisverzekering als u die hebt.
Vraag snel de vergoeding aan
Vul het digitale formulier in op de website van de luchvaartmaatschappij of reisaanbieder. Of stuur een e-mail of aangetekende brief. Gebruik onze voorbeeldbrief:
Stuur de brief snel, in ieder geval binnen deze tijd:
- Bagage beschadigd: binnen 7 dagen nadat u uw bagage hebt ontvangen.
- Bagage vertraagd: binnen 21 dagen nadat u uw bagage hebt ontvangen. U kunt bijvoorbeeld een vergoeding vragen voor de aankoop van toiletartikelen en noodzakelijke kleding
- Bagage kwijt:na 21 dagen en binnen 2 jaar. Eerder dan 21 dagen mag ook als de luchtvaartmaatschappij zegt dat uw bagage kwijt is.
Als u er samen niet uitkomt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.
Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem contact met ons op.