Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Mijn bagage is te laat, kapot of kwijt na een vlucht

Als uw bagage te laat, kapot of kwijt is bij een vlucht krijgt u meestal een vergoeding via de luchtvaartmaatschappij, uw reisaanbieder of uw reisverzekering.

Vergoeding bij vertraagde, beschadigde of vermiste bagage

U kunt een vergoeding vragen aan de luchtvaartmaatschappij. En soms bij uw reisaanbieder of uw reisverzekering. In alle gevallen moet u laten zien dat u uw klacht bij het vliegveld hebt gemeld op een PIR-formulier.

Vul meteen het PIR-formulier in

Meld uw klacht met een PIR-formulier bij het vliegveld waar u aankomt. PIR betekent Property Irregularity Report. Vraag dit formulier bij een medewerker van het vliegveld. Vul het gelijk in de bagagehal in, zodra u ontdekt dat het bagage zoek is. Vraag altijd om een schriftelijke bevestiging van uw klacht. Of een kopie van hetPIR-formulier. Met het PIR-formulier bewijst u dat uw bagage kwijt, vertraagd of beschadigd is. Dat bewijs hebt u nodig om later een vergoeding te vragen.

Tip: Als u uw bagage incheckt, dan krijgt u een bagagesticker. Let goed op dat uw bagage op uw naam is ingecheckt. En bewaar de sticker goed.

Aan wie u de vergoeding vraagt

U kunt een vergoeding vragen aan:

  • Bij de luchtvaartmaatschappij
    Hebt u een los ticket geboekt? Vraag aan de luchtvaartmaatschappij om een vergoeding.
    Kijk in de algemene voorwaarden hoe de luchtvaartmaatschappij dit heeft geregeld. Vaak krijgt u een standaard vergoeding per kilo bagage.
  • Bij de reisaanbieder
    Hebt u de vlucht met iets anders geboekt samen in 1 contract? Bijvoorbeeld met een auto, een hotel of een rondleiding? Dan kunt u uw de reisaanbieder vragen om een vergoeding. Dit heeft een voordeel: als de reisaanbieder uw klacht niet oplost, dan kan de geschillencommissie meestal beslissen wie gelijk heeft. Bij een luchtvaartmaatschappij kunt u alleen naar de rechter. De geschillencommissie is goedkoper en meestal sneller dan de rechter.

Krijgt u niet alle schade vergoed? Neem contact op met uw reisverzekering als u die hebt.

Vraag snel de vergoeding aan

Vul het digitale formulier in op de website van de luchvaartmaatschappij of reisaanbieder. Of stuur een e-mail of aangetekende brief. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Stuur de brief snel, in ieder geval binnen deze tijd:

  • Bagage beschadigd: binnen 7 dagen nadat u uw bagage hebt ontvangen.
  • Bagage vertraagd: binnen 21 dagen nadat u uw bagage hebt ontvangen. U kunt bijvoorbeeld een vergoeding vragen voor de aankoop van toiletartikelen en noodzakelijke kleding
  • Bagage kwijt:na 21 dagen en binnen 2 jaar. Eerder dan 21 dagen mag ook als de luchtvaartmaatschappij zegt dat uw bagage kwijt is.

Als u er samen niet uitkomt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem contact met ons op.

Los het nu op!

Zie ook