Mijn reisaanbieder is failliet

Ik heb een vliegticket vooruitbetaald. Krijg ik mijn geld terug als de luchtvaartmaatschappij failliet gaat?

Dat hangt ervan af of u een los ticket voor een lijndienst hebt geboekt, of een ticket voor een chartervlucht hebt geboekt bij een reisorganisator.

Let op

Hebt u een vliegticket geboekt als onderdeel van een pakketreis? Dan gelden er andere regels.

Hebt u een los ticket voor een lijnvlucht geboekt?

Bij een lijnvlucht kiest u zelf de luchtvaartmaatschappij en de dag en tijdstip van uw vlucht. Deze heeft het vliegtuig zelf in eigendom en biedt vluchten aan volgens hun eigen rooster. U boekt direct bij de luchtvaartmaatschappij, of via een reisbureau of boekingssite bij de luchtvaartmaatschappij.

Als de luchtvaartmaatschappij failliet is mogen zij zelf niet meer beslissen over het geld. De rechtbank benoemt iemand die daarover mag beslissen. Dat is de curator. De curator gaat proberen zoveel mogelijk schulden te betalen. Of u nog iets terug krijgt hangt af van hoeveel schulden de reisaanbieder had. De kans dat u uw geld terugkrijgt is meestal niet zo groot. Voor losse tickets krijgt u geen extra bescherming zoals bij pakketreizen. Op Rechtspraak.nl staat het centraal insolventieregister. Daar kunt u zien wie de curator is. En wat zijn contactgegevens zijn. U kunt de curator een brief schrijven en uw geld terug vragen.

Voorbeeldbrief - Vordering na faillissement

Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden u bij het boeken wel de mogelijkheid om u hiervoor te verzekeren. Hebt u zo’n verzekering afgesloten? Neem dan contact op met uw verzekeraar.

Hebt u een ticket voor een chartervlucht geboekt bij een reisaanbieder?

Een chartervlucht boekt u altijd via een reisaanbieder. U kiest alleen de vertrekdata van uw vlucht en ontvangt later het precieze tijdstip. Boekt u een chartervlucht bij een reisaanbieder? En gaat de luchtvaartmaatschappij failliet? Dan moet de reisaanbieder een andere vlucht voor u regelen. Lukt dat niet? Dan moet de reisaanbieder u het geld voor uw ticket terugbetalen.

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

 

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.