Prijzen

Prijsverhogingen van abonnementen

Hebt u een abonnement op bijvoorbeeld de sportschool, een tijdschrift, krant of maaltijdbox? Dan mag de ondernemer niet zomaar tussentijds de prijs verhogen. Soms kunt u eisen dat de oude prijs blijft gelden.

Gaat het in uw geval om een telefoonabonnement, internetabonnement, of televisieabonnement? Dan gelden andere regels.

Wanneer mag een ondernemer de prijs wijzigen?

Dat mag als de overheid zegt dat de prijs hoger wordt, bijvoorbeeld doordat zij de BTW verhoogt. De ondernemer mag u dan aan de nieuwe prijs houden.

Wil de ondernemer om een andere reden de prijs verhogen? Dan mag dat alleen als hij aan alle 3 de volgende voorwaarden voldoet:

  • Toen u het abonnement afsloot, stond al in de voorwaarden dat de ondernemer de prijs tussentijds mag verhogen. Deze voorwaarden moet u toen ook gekregen hebben. Er moet in staan wanneer en hoe de prijs dan mag verhogen. De ondernemer moet zich daaraan houden.
  • De verhoging is niet onredelijk. Verschillende situaties zijn onredelijk. Bijvoorbeeld als de ondernemer de prijs binnen 3 maanden nadat u het abonnement hebt afgesloten verhoogt, zonder dat u mag opzeggen. Of als er niet duidelijk in de voorwaarden stond hoe en wanneer de ondernemer de prijs mag wijzigen. "Onder voorbehoud van prijswijzigingen" is te algemeen. U weet dan niet wat u kunt verwachten. Een prijsverhoging is bijna altijd onredelijk als u het abonnement niet mag opzeggen.
  • De ondernemer laat u vooraf weten dat de prijs gaat verhogen. Hij moet u op tijd laten weten wat de nieuwe prijs wordt. En per wanneer die geldt.

Als de ondernemer niet aan alle 3 de voorwaarden voldoet, mag hij de prijs niet verhogen.

Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de prijswijziging?

Voldoet de ondernemer niet aan de 3 voorwaarden? Dan kun u contact opnemen met de ondernemer. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet?

Schrijf dan een brief of e-mail naar de ondernemer / de telecomaanbieder / de energieleverancier. Gebruik onze voorbeeldbrief.

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.