Misleidende verkoop

Ik ben misleid bij een online aanvraag. Kan ik hier nog van af?

Als u een tussenpersoon online inschakelt, hebt u vaak bedenktijd. Binnen de bedenktijd kunt u altijd opzeggen. Bent u misleid door de tussenpersoon? Dan kunt u ook van het contract af. Ook wanneer de bedenktijd voorbij is.

Een tussenpersoon is een bemiddelaar die een contract tussen u en een ander regelt. Bij grote of moeilijke aankopen kan een tussenpersoon handig zijn. Bijvoorbeeld bij de aankoop van een huis. De tussenpersoon moet u vertellen welke kosten hij rekent en waarvoor u betaalt.

Bedenktijd

Hebt u online een tussenpersoon ingeschakeld? Dan hebt u vaak 14 dagen bedenktijd. Binnen de bedenktijd kunt u altijd zonder reden opzeggen. En u krijgt uw geld terug. Heeft de tussenpersoon u niet verteld dat u bedenktijd hebt? Dan is uw bedenktijd 1 jaar langer.

Bent u misleid?

De tussenpersoon moet duidelijk op de website vertellen dat hij een tussenpersoon is. En niet de organisatie waarvoor hij bemiddelt. Ook moet hij duidelijk vertellen dat u voor zijn bemiddeling kosten betaalt. Deze informatie is heel belangrijk voor u. Daarom mag hij deze informatie niet op de website verstoppen.

Heeft de tussenpersoon niet gezegd dat hij tussenpersoon is? Of is deze informatie verstopt? Of was hij onduidelijk over de kosten? Dan bent u misleid. Een voorbeeld. U wilt een toeslag bij de Belastingdienst aanvragen. Of het theorie-examen voor uw rijbewijs. U zoekt op het internet. Bovenaan de zoekresultaten staat een website waar u de aanvraag kunt regelen. Het lijkt alsof u de aanvraag rechtstreeks bij de organisatie doet. Maar het gaat om een tussenpersoon die hier geld voor vraagt. U weet niet dat u voor de diensten van de tussenpersoon betaalt. Dit is misleiding.

Bent u misleid? U kunt dan van het contract af. Maak gebruik van uw bedenktijd. Is uw bedenktijd al voorbij? Ook dan kunt u het contract ongedaan maken.

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.