Prijzen

Kosten bij het zoeken van een huurwoning

Zoekt u via een website naar een huurwoning? Of gebruikt u een bemiddelaar om een huurwoning te vinden? Lees wat de verschillen zijn en of de huurwoningwebsite of huurbemiddelaar u kosten in rekening mag brengen.

Website waarop u een huurwoning kunt zoeken

Wat is een website waarop ik een huurwoning kan zoeken?

Er bestaan veel websites waarop u kunt zoeken naar een huurwoning. Sommige van deze websites bieden alleen een zoekservice. Zij verzamelen het aanbod van allerlei huurwoningen van andere websites en makelaars. U kunt via hun website zoeken in al dat aanbod van anderen. Soms zijn deze zoekwebsites voor huurwoningen gratis. Bij andere zoekwebsites kunt u tegen betaling een abonnement afsluiten. Pas dan kunt u het aanbod helemaal zien of kunt u via de website op een woning reageren.

Let op

Er zijn ook websites waarop u een huurwoning kunt zoeken, die meer bieden dan een zoekservice. Beantwoorden de medewerkers bijvoorbeeld ook vragen over de woningen of regelen ze bezichtigingen of hulp met het huurcontract? Dan hebt u te maken met een huurbemiddelaar. Voor huurbemiddelaars gelden andere regels.

Moet ik betalen aan een website waarop ik een huurwoning kan zoeken?

Ja, als u instemt met de kosten voor een abonnement op de zoekwebsite. Bekijk goed wat het abonnement precies inhoudt. Lees ook de kleine lettertjes. Wat krijgt u voor uw geld? Wat biedt de site u? Hoe lang zit u eraan vast? Het bedrijf moet u dat allemaal vertellen.

Soms is de informatie niet duidelijk of volledig. Of kloppen de beloftes van het bedrijf niet. Sloot u een abonnement af, terwijl u dat u niet had gedaan als u vooraf de volledige en juiste informatie had gehad? Dan bent u misleid.

Er is bijvoorbeeld sprake van misleiding als de huurwoningwebsite:

  • zegt dat er veel aanbod is, terwijl dat niet zo is.
  • zegt dat het aanbod actueel is, terwijl de woningen niet beschikbaar zijn of niet bestaan.
  • zegt dat je makkelijk in contact komt met de woningaanbieder, terwijl dat niet zo is.
  • niet duidelijk is hoe lang of hoeveel u moet betalen voor het abonnement.

Wat kan ik doen als ik ben misleid door een website waarop ik een huurwoning kan zoeken?

Hebt u een abonnement afgesloten voor een zoekwebsite en bent u misleid? Dan kunt u uw abonnement soms ongedaan maken. Dit heet: de overeenkomst vernietigen. U draait de koop dan helemaal terug, alsof het nooit is gebeurd. De verkoper moet u de abonnementskosten terugbetalen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:

Tip

De eerste 14 dagen nadat u uw abonnement afsloot hebt u bedenktijd. U kunt dan zonder reden opzeggen. En u krijgt uw geld terug.

Bemiddelaar

Wat is een huurbemiddelaar?

Een bemiddelaar helpt met al het werk dat leidt tot een huurovereenkomst tussen de verhuurder en u. Een bemiddelaar beantwoordt vragen over de woning. En hij regelt bijvoorbeeld de bezichtiging of helpt met het huurcontract opstellen. Een huurbemiddelaar heet soms ook woonbureau, huurbemiddelingsbureau of verhuurmakelaar. Bemiddelaars hebben meestal ook een kantoor waar u terecht kan. Maar het kan ook dat ze u alleen via een website helpen.

Een bemiddelaar toont zijn aanbod van huurwoningen ook op zijn website. Op zijn website staan alleen woningen van verhuurders waarvoor hij werkt. Dit kunnen normale woningen zijn, maar ook vakantiehuisjes of (studenten)kamers.

Let op

Is het een website met huurwoningen van allerlei andere sites, waar u er alleen in kunt zoeken? Maar helpen ze verder niet met het beantwoorden van vragen over de woningen, bezichtigingen of contracten? Dan is het geen bemiddelaar en gelden er andere regels.

Moet ik betalen aan een bemiddelaar?

Nee, niet als de bemiddelaar voor zowel u als de verhuurder werkt

Werkt de bemiddelaar voor u en de verhuurder? Dat noemen we ook wel ‘twee heren dienen’. Dat mag niet. U hoeft niet te betalen. U hoeft ook niet te betalen als de kosten in het contract staan of in de algemene voorwaarden van de bemiddelaar. Het gaat om alle kosten voor de bemiddeling tot en met het ondertekenen van het huurcontract. Het maakt niet uit welke naam hij aan de kosten geeft. Dus bijvoorbeeld inschrijvingskosten, administratiekosten, dossierkosten of contractkosten. Als u al hebt betaald, kunt u de onterechte bemiddelingskosten tot 5 jaar geleden terugvragen.

De bemiddelaar mag wel extra diensten tegen betaling aan u aanbieden. Hij biedt bijvoorbeeld aan om een parkeervergunning te regelen of kluswerk. Hij moet u vooraf duidelijk maken wat die extra diensten kosten. U mag dan zelf kiezen of u gebruik maakt van zijn extra diensten. Dat mag geen invloed hebben op het huren van de woning.

Tip

De regels over de bemiddelingskosten gelden voor alle woningen die verhuurd worden aan consumenten. Dus ook bij verhuur van vakantiewoningen, (studenten)kamers en etages mag een bemiddelaar geen bemiddelingskosten vragen als hij al voor de verhuurder werkt.

Ja, als de bemiddelaar alleen voor u werkt

Is de huurwoning die de bemiddelaar voor u regelt niet van een verhuurder waarvoor hij zelf werkt? Dan mag hij u wel bemiddelingskosten rekenen. De bemiddelaar zoekt in dat geval een huurwoning voor u buiten zijn eigen aanbod.

Hoe weet ik of een bemiddelaar ook voor de verhuurder werkt?

De verhuurder heeft dan gevraagd of de bemiddelaar zijn woning namens hem kan verhuren. De bemiddelaar biedt zulke woningen meestal ook aan op zijn website. Ook onderhoudt de bemiddelaar het contact met de verhuurder of geeft hij aan namens de verhuurder op te treden.

Twijfelt u? Vraag het dan na. Een bemiddelaar die een opdracht heeft van de verhuurder moet u dit vertellen.

Let op

Is het een website met huurwoningen van allerlei andere sites, waar u er alleen in kunt zoeken? Maar helpen ze verder niet met het beantwoorden van vragen over de woningen, bezichtigingen of contracten? Dan is het geen bemiddelaar en gelden er andere regels.

Wat kan ik doen als ik onterecht bemiddelingskosten heb betaald?

Hebt u onterecht bemiddelingskosten betaald? En wil de bemiddelaar deze kosten niet terugbetalen? Schrijf een brief of e-mail en vraag de bemiddelingskosten terug. Gebruik onze voorbeeldbrief.

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.