Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Huis-aan-huis verkoop: colportage

Verkoper aan uw deur? Dat kan erg vervelend zijn. Misschien vindt u het moeilijk om een keuze te maken. Of voelt u druk om meteen te beslissen. Gelukkig kunt u als consument vaak nog van de overeenkomst af. Verkoop aan de deur heet ook wel colportage. Een verkoper komt zomaar bij u langs, zonder dat u hierom gevraagd hebt. Bijvoorbeeld om u een energiecontract, glasvezel- of ander abonnement te laten sluiten. Of om u iets te verkopen, bijvoorbeeld een beveiligingssysteem.


Op deze pagina:


Voorkom verkopers aan de deur

Verkoop aan de deur is niet verboden. Maar wilt u niet dat mensen aanbellen om u iets te verkopen? Zet duidelijk naast uw deurbel dat u niet aan de deur koopt. Bijvoorbeeld een sticker of bordje met ‘NEE, ik koop niks aan de deur!’. Een verkoper mag dan niet aanbellen. Dit staat in de Reclamecode voor Fieldmarketing (RFM). Belt een verkoper toch aan? Meld het bij de Reclame Code Commissie en meld het bij ons.

Tips voor aan de deur

  1. Geen interesse? Wees duidelijk: zeg Nee! Een beleefd 'nee' is ook oké! Hebt u een zogenoemde 'Nee-sticker' op uw deur? Wijs dan naar uw sticker om uw punt duidelijk te maken en doe de deur dicht.
  2. Blijf rustig en alert: Als er ineens iemand aan uw deur staat om iets te verkopen, dan is het belangrijk om kalm te blijven. Laat u niet onder druk zetten om meteen een beslissing te nemen. Neem de tijd om rustig na te denken over de aanbieding.
  3. Vraag om duidelijke informatie: Als u niet precies weet wat de verkoper aanbiedt, vraag dan om schriftelijke informatie over het product of de dienst. De verkoper moet u alle belangrijke informatie geven, met de prijs en de voorwaarden.
  4. Teken niet meteen: U bent niet verplicht om meteen een contract te ondertekenen. Het is vaak beter om eerst alle informatie te lezen en rustig na te denken. Overleg ook met iemand die u vertrouwt of zoek zelf online naar meer informatie.
  5. Geef niet zomaar uw gegevens: Verkopers proberen soms persoonlijke gegevens van u te krijgen voor andere verkoopdoelen. Geef nooit zomaar uw banknummer of wachtwoorden.
  6. Controleer de betrouwbaarheid van het bedrijf: Vraag naar de naam van het bedrijf, het bedrijfsadres, een telefoonnummer, e-mailadres en KvK-nummer. Controleer of het bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Zoek in het handelsregister op het KvK-nummer of de bedrijfsnaam. Kunt u het bedrijf daar niet vinden? Dit kan een teken zijn dat het om een onbetrouwbaar bedrijf gaat. Kijk ook op de website van de politie of er aangifte tegen het bedrijf is gedaan. U kunt daar zoeken op rekeningnummer, e-mailadres of telefoonnummer.

Van de koop af binnen de bedenktijd

Als u spijt hebt van uw aankoop, dan kunt u binnen de bedenktijd de koop terugdraaien. Dit heet ook wel ‘de koop ontbinden’. U hoeft daarvoor geen reden te noemen. De bedenktijd is 14 dagen. Het moet dan wel gaan om een aankoop aan de deur van boven de €50.  

U kunt het ‘modelformulier voor ontbinding of herroeping’ gebruiken dat u vóór de koop moet krijgen van de verkoper. Of gebruik onze voorbeeldbrief om de koop terug te draaien:

Van de koop af na de bedenktijd

Is uw bedenktijd voorbij en hebt u spijt? Dan kunt u meestal niet zo makkelijk meer van de koop af. Als u onder druk bent gezet of als u bent misleid, dan kunt u soms na de bedenktijd nog wél van de koop af. Gebruik daarvoor onze voorbeeldbrief: 

Als u er samen niet uitkomt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem contact met ons op.

Zie ook