Kaartverkoop voor concerten, festivals, sportwedstrijden en andere evenementen
Hebt u een ticket of kaartje gekocht voor een concert, festival, sportwedstrijd of andere evenement? Wat uw rechten zijn bij doorverkoop, weigering toegang of afgelasting hangt af van de manier waarop u het kaartje kocht: via de officiële verkoper of via een doorverkoper.
Op deze pagina:
Officiële verkoper of doorverkoper
Kaartjes of tickets voor concerten, festivals, sportwedstrijden of andere evenementen kunt u kopen via de officiële verkoper of via een doorverkoper. Een bedrijf dat kaartjes doorverkoopt wordt ook wel een 'wederverkoper' genoemd. Koopt u een kaartje via een doorverkoper? Dan betaalt u vaak meer. Ook loopt u het risico dat het kaartje niet meer geldig is na doorverkoop. Dat kan de organisator (officiële verkoper) van het evenement regelen in de algemene voorwaarden.
Check altijd wie de officiële verkoper is en probeer via het officiële verkoopkanaal een kaartje te kopen. Ook als de doorverkoper zegt dat kaartjes moeilijk verkrijgbaar zijn.
Koopt u toch via een doorverkoper? Controleer vooraf in de algemene voorwaarden of het kaartje nog wel geldig is na doorverkoop.
Geen toegang met doorverkocht ticket
Soms zet de organisator van het evenement in zijn algemene voorwaarden dat het ticket niet meer geldig is na doorverkopen. Heeft de doorverkoper u vooraf niet op dit risico gewezen? En krijgt u van de organisator geen toegang tot het evenement omdat uw ticket is gekocht bij een doorverkoper? Dan hebt u recht op uw geld terug van de doorverkoper.
Geld terug vragen na weigering toegang evenement
Neem contact op met de ondernemer die het ticket aan u doorverkocht en probeer samen een oplossing te vinden. U kunt bellen met de klantenservice, een e-mail sturen of het contactformulier invullen op de website. Gebruik onze voorbeeldbrief:
Afgelast evenement
Als de organisator het evenement niet laat doorgaan (afgelast), dan hebt u recht op uw geld terug. Hoeveel geld u terugkrijgt, hangt af van hoe u het kaartje kocht: via de officiële verkoper of via een doorverkoper. De organisator kan u ook een ander aanbod doen, bijvoorbeeld voor een andere datum. U hoeft hier niet mee akkoord te gaan.
Ticket gekocht bij organisator of officieel verkooppunt
Hebt u uw ticket gekocht bij de officiële verkoper? Dan hebt u recht op het volledige bedrag terug, inclusief de betaalde servicekosten. Ook als de verkoper in de voorwaarden zegt dat hij deze niet terugbetaalt.
Ticket gekocht bij doorverkoper (wederverkoper)
Als u een ticket koopt via een doorverkoper, dan betaalt u vaak niet alleen de oorspronkelijke prijs van het ticket. U betaalt daarnaast vaak ook servicekosten en een extra bedrag aan de doorverkoper. Wordt het evenement afgelast? Dan hebt u meestal recht op het volledige bedrag terug, inclusief de betaalde servicekosten en het extra bedrag voor de doorverkoper. Behalve als de doorverkoper u voor de koop liet weten dat u alleen de oorspronkelijke prijs van het ticket terug krijgt. In dat geval krijgt u de servicekosten en het extra bedrag dus niet terug.
Geld terug vragen na afgelast evenement
Neem contact op met de ondernemer. U kunt bellen met de klantenservice, een e-mail sturen of het contactformulier invullen op de website. Vraag uw geld terug of probeer samen een andere oplossing te vinden. Gebruik onze voorbeeldbrief:
Als u er samen niet uitkomt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.
Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem contact met ons op.