Informatieplicht ondernemer bij koop op afstand

Wilt u iets kopen op afstand? Bijvoorbeeld via een webwinkel of postorderbedrijf? Dan moet de ondernemer u duidelijke en begrijpelijke informatie geven.

Welke informatie moet u krijgen voordat u de koop sluit?

U moet de volgende informatie krijgen:

  • Informatie over de ondernemer;
  • Wat is de naam van de ondernemer?;
  • Wat is het bezoekadres van de ondernemer? Op welk adres moet u zijn als u een klacht hebt?
  • Op welk telefoon- of faxnummer, of e-mailadres is de ondernemer bereikbaar?
  • Verkoopt de ondernemer namens een andere ondernemer? Dan moet hij ook de naam en het bezoekadres van de andere ondernemer vermelden. Een voorbeeld is een webwinkel die spullen van een andere webwinkel verkoopt.

Informatie over het aanbod

  • Wat zijn de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst?;
  • Wat is de totale prijs die u moet betalen voor het product of de dienst?
  • Gaat het om een overeenkomst voor onbepaalde tijd? Of gaat het over een abonnement? Dan moet de ondernemer u informeren over hoeveel u per keer moet betalen. De ondernemer moet ook vermelden hoeveel dat is per maand. Zijn de totale kosten vooraf niet bekend? Dan moet de ondernemer uitleggen hoe de prijs wordt berekend.
  • Moet u een borgsom betalen? Of een andere financiële garantie bieden? Dan moet de ondernemer dit ook vermelden. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als u een auto huurt.
  • Wat is de levertijd? Vertelt de ondernemer niet wat de levertijd is? Dan moet hij binnen dertig dagen leveren.

Gaat het om een overeenkomst voor langere tijd? Bijvoorbeeld een abonnement op een tijdschrift of een datingsite? Dan moet de ondernemer ook de volgende informatie geven:

  • Hoe lang duurt de overeenkomst?
  • Is het een overeenkomst voor onbepaalde duur? Dan moet de ondernemer u informeren hoe u de overeenkomst kunt opzeggen.
  • Hoe lang moet u minimaal betalen?

Informatie bij een digitaal product

Koopt u een digitaal product? Bijvoorbeeld een computerspel, software, een e-book of een app? Of downloadt u bijvoorbeeld muziek, of een film? Dan moet de ondernemer u de volgende informatie geven:

  • Waar kunt u het product precies voor gebruiken?
  • Is het product beveiligd? Zodat u het bijvoorbeeld niet kan kopiëren? Dan moet de ondernemer dit vermelden
  • Wat voor apparaat hebt u nodig om het product te kunnen gebruiken?
  • Welke software hebt u nodig om het product te kunnen gebruiken?

Informatie over hoe het werkt als u iets bestelt

  • Hoe moet u betalen?
  • Hoe gaat de ondernemer leveren?
  • Hoe wordt de dienst uitgevoerd?

Informatie over de bedenktijd

Geldt er een bedenktijd voor het product of de dienst? Dan moet de ondernemer u daarover informeren. De ondernemer moet dan de volgende informatie geven:

  • Hoe lang duurt de bedenktijd?
  • Hoe kunt u gebruik maken van de bedenktijd?
  • Bij sommige producten geldt de bedenktijd alleen onder bepaalde voorwaarden. Bijvoorbeeld dat u de verzegeling niet heeft geopend. Gelden er voorwaarden om van de bedenktijd gebruik te maken? Dan moet de ondernemer u daarover ook informeren.
  • Of u moet betalen voor het terugsturen van het product.
  • Hebt u erom gevraagd dat de dienst al tijdens de bedenktijd begint? En wil de ondernemer dat u een gedeelte betaalt als u toch gebruik maakt van uw bedenktijd? Dan moet de ondernemer hierover ook informatie geven.
  • De ondernemer moet u een formulier geven dat u kunt invullen als u van de bedenktijd gebruik wilt maken.

Geldt er geen bedenktijd? Dan moet de ondernemer u informeren dat er geen bedenktijd geldt

Informatie over uw rechten en de service van de ondernemer na bestelling

  • Wat zijn uw wettelijke rechten als het product dat u krijgt niet goed is?
  • Hoe handelt de ondernemer klachten af?
  • Geeft de ondernemer een bijzondere service die u kunt gebruiken als u iets koopt? Dan moet hij dat vermelden
  • Geeft de ondernemer of de fabrikant garantie op het product? Dan moet de ondernemer dat ook vermelden
  • Is de ondernemer aangesloten bij een gedragscode? Dan moet hij vermelden welke code dat is. Ook moet hij vermelden waar u kunt nalezen wat de gedragscode inhoudt.
  • Is de ondernemer aangesloten bij een geschillencommissie? Of is er een andere procedure die u kunt volgen als u een klacht hebt? Dan moet de ondernemer vermelden hoe dit werkt.

Extra informatieplichten bij aankopen via internet

Koopt u iets online? Dan gelden er extra informatieplichten. Namelijk:

  • Aan het begin van het bestelproces moet de ondernemer u informeren over met welke betaalmiddelen kunt u betalen
  • Gelden er beperkingen voor de levering? Bijvoorbeeld: als de ondernemer niet levert op Texel? Dan moet hij dit vooraf duidelijk maken.
  • Vlak voordat u de bestelling plaatst moet u een overzicht krijgen van de belangrijkste informatie. Zoals bijvoorbeeld de prijs en de eigenschappen van het product.
  • Als u op de bestelknop klikt sluit u een overeenkomst. U gaat dan ook een betalingsverplichting aan. De webwinkel moet dit duidelijk aangeven op of bij de bestelknop. Ontbreekt de vermelding waaruit blijkt dat u moet betalen? Dan kunt u de overeenkomst vernietigen. Dat betekent dat u van de overeenkomst af kunt. U hoeft dan niet te betalen.

Hoe moet de ondernemer u deze informatie geven?

De ondernemer moet u deze informatie geven voordat u iets koopt. De ondernemer mag alle informatie op zijn website zetten. Of hij mag het u vertellen. Bijvoorbeeld als u per telefoon iets bestelt.

Maar let op: u moet alle informatie kunnen bewaren en opslaan. De ondernemer moet daarom alle informatie ook per e-mail aan u sturen. Of op papier aan u geven. Dit mag hij nog doen tot het moment dat u het product ontvangt of tot de dienst ingaat.

De ondernemer mag u de informatie ook op een andere manier geven. Dit mag alleen als u dit goed vindt.

Krijgt u niet alle informatie over de bedenktijd?

Dan wordt uw bedenktijd automatisch twaalf maanden langer. De bedenktijd wordt weer veertien dagen vanaf het moment dat u alsnog de goede informatie krijgt.

Heeft de ondernemer u niet geïnformeerd over de bezorgkosten of andere kosten? Of heeft de ondernemer niet vermeld dat u de kosten voor het terugsturen moet betalen als u gebruik maakt van de bedenktijd? Dan moet de ondernemer deze kosten vergoeden.

Forward

ConsuWijzer-karakter op vakantie met koffer en camera