Iets vragen of melden?

Mijn netbeheerder heeft de netbeheerkosten verhoogd. Mag dat?

De netbeheerkosten betaalt u via de leverancier. Een netbeheerder mag deze kosten verhogen. Maar netbeheerders moeten zich wel aan bepaalde regels houden. En u mag niet teveel betalen.

De Autoriteit Consument & Markt bepaalt elk jaar hoeveel u maximaal betaalt. U kunt de maximale tarieven voor uw netbeheerder bekijken in de tarievenbesluiten op de website van ACM. Deze kosten zijn per jaar en exclusief BTW.

Waar betaal ik voor?

Uw netbeheerder zorgt onder meer voor:

  • het onderhoud van het energienetwerk
  • het transport van elektriciteit en gas
  • het verhelpen van storingen

Netten worden aangelegd, onderhouden en vernieuwd. Daar betaalt u netbeheerkosten voor. Soms stijgen deze kosten. Bijvoorbeeld om het netwerk veilig te kunnen houden. Of door de stijgende kosten van duurzame energie. Of omdat delen van het netwerk vervangen worden. Die investeringen zijn nodig voor de toekomst.

Kan ik veranderen van netbeheerder?

Per regio is er 1 netbeheerder. U kunt dus niet overstappen. Omdat er geen concurrentie is, houdt de Autoriteit Consument & Markt toezicht op netbeheerders. De ACM zorgt ervoor dat de tarieven voor consumenten niet te hoog worden. Tegelijk moet de kwaliteit van het netwerk goed blijven. Hoe de ACM de tarieven precies bepaalt kunt u nalezen op de website.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer