Ik wil een nieuwe, grotere of kleinere aansluiting voor elektriciteit of gas. Hoe regel ik dat?
Voordat u elektriciteit of gas kunt gebruiken in uw woning, moet u aangesloten zijn op het energienet. Hoe regelt u dit? En wat kost het? En wat als u een grotere of kleinere aansluiting wilt?
Tot voor kort moest uw netbeheerder u volgens de wet binnen 18 weken aansluiten. Dit geldt ook voor een bouwaansluiting en voor wijzigingen aan de aansluiting. Denk aan het vergroten, verkleinen of verwijderen van de aansluiting. Na een uitspraak van het Europese Hof gaat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nu uit van een redelijke aansluittermijn. Afhankelijk van de situatie kan de netbeheerder hiervan afwijken. De netbeheerder moet wel zijn best doen voor een zo kort mogelijke termijn.
De ACM gaat een nieuwe, maximale aansluittermijn bepalen. Wanneer dit gebeurt, is nog niet bekend.
Een nieuwe aansluiting vraagt u aan via mijnaansluiting.nl. Uw netbeheerder moet u aansluiten binnen een redelijke termijn nadat u de offerte accepteert. Vraag daarom de aansluiting ruim van tevoren aan bij uw netbeheerder.
De Autoriteit Consument & Markt bepaalt elk jaar wat uw netbeheerder mag vragen voor een nieuwe aansluiting. U betaalt een maximaal bedrag voor de eerste 25 meter vanaf het openbare net. De tarieven verschillen per netbeheerder. U vindt ze op de website van uw netbeheerder.
Wilt u een bouwaansluiting of tijdelijke aansluiting? Ook die moet u binnen een redelijke termijn krijgen.
Netbeheerders zijn niet langer verplicht nieuwe gasaansluitingen aan te leggen. U kunt een aansluiting krijgen op een warmtenet. U kunt ook zelf een keuze maken, bijvoorbeeld een warmtepomp of elektrische verwarming. Er zijn uitzonderingen waarbij u wel een gasaansluiting krijgt. Dat bepaalt uw gemeente. Informeer bij uw netbeheerder en gemeente wat de mogelijkheden zijn.
Gebruikt u meer elektriciteit dan uw aansluiting aan kan? Of gaat u meer elektriciteit of gas verbruiken? Vraag een installateur of het nodig is om uw aansluiting te vergroten. Zoek hiervoor een goede installateur.
Een grotere aansluiting vraagt u aan via mijnaansluiting.nl.
Uw netbeheerder stuurt eerst een offerte. In de offerte staat een overzicht van de kosten. Dit zijn materiaalkosten, arbeidskosten en bijzondere kosten. Het totale bedrag mag niet meer kosten dan een nieuwe aansluiting. Op de website van uw netbeheerder staat hoeveel dat is.
Wilt u de aansluiting laten verplaatsen? Bijvoorbeeld naar een andere plek in uw woning? Ook dan moet u een offerte krijgen. En het mag niet meer kosten dan een nieuwe aansluiting.
Het kan zijn dat uw netbeheerder uw oude aansluiting moet verwijderen. Daar moet u dan extra voor betalen. Ook deze kosten staan in de offerte. Wij kunnen u niet vertellen hoeveel dit is. Laat de netbeheerder de aansluiting vergroten door een ander bedrijf? Dat moet de netbeheerder aan u laten weten.
De kosten voor het vergroten van de aansluiting zijn éénmalig. Naast deze kosten stijgen ook de kosten die u maandelijks via uw energieleverancier betaalt. Want een grotere aansluiting betekent hogere kosten voor het onderhoud van het netwerk. Uw energieleverancier kan u vertellen wat u maandelijks betaalt voor een grotere aansluiting.
Met een kleinere aansluiting bent u vaak goedkoper uit. Vraag eerst aan een installateur of een kleinere aansluiting genoeg is voor uw energieverbruik. Wilt u zeker zijn dat u een installateur krijgt die goed en betrouwbaar is? Zoek een goedgekeurde installateur op de website van InstallQ.
Hoeveel u betaalt hangt af van hoe groot uw aansluiting is, of welke capaciteit deze heeft. Hoeveel u gaat besparen kunnen wij u niet vertellen. Dit hangt af van de regio waarin u woont. Uw energieleverancier kan u vertellen wat u maandelijks moet betalen voor een kleinere aansluiting. Een kleinere aansluiting vraagt u aan via mijnaansluiting.nl.
Is uw aansluiting voor elektriciteit 3x25A of kleiner? Of is uw aansluiting voor gas G10 of kleiner? Dan kunt u niet verder besparen op uw maandelijkse kosten. Een kleinere aansluiting kost hetzelfde.
Komt u er samen niet uit?
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.