Mijn energieaansluiting

Hoe kan ik een bouwaansluiting (tijdelijke aansluiting) krijgen?

Hebt u voor het bouwen van een woning elektriciteit nodig? Dan kunt u een bouwaansluiting aanvragen. Deze plaatst de netbeheerder op uw grond. De netbeheerder zet deze bouwaansluiting uiteindelijk om in een gewone elektriciteitsaansluiting voor uw huis.

Ik wil een bouwaansluiting

Vraag een bouwaansluiting aan via mijnaansluiting.nl. Op de website van uw netbeheerder staat wat dit kost. U betaalt een maximaal bedrag voor de eerste 25 meter vanaf het openbare net. De tarieven verschillen per netbeheerder.

U krijgt een offerte met een overzicht van de kosten. Dit zijn materiaalkosten, arbeidskosten en bijzondere kosten. Het totale bedrag mag niet meer zijn dan wat een nieuwe aansluiting kost. Uw netbeheerder gebruikt een standaardfactuur. Zo kunt u goed zien hoe de kosten zijn opgebouwd.

Ik wil mijn bouwaansluiting omzetten in een gewone aansluiting

Bent u klaar met bouwen en hebt u geen bouwstroom meer nodig? Laat dan de bouwaansluiting omzetten in een vaste aansluiting in uw woning. Dat doet u via mijnaansluiting.nl. Op de website van uw netbeheerder staat wat dit kost. De tarieven verschillen per netbeheerder.

U krijgt een offerte met een overzicht van de kosten. Dit zijn materiaalkosten, arbeidskosten en bijzondere kosten. Het totale bedrag mag niet meer zijn dan wat een nieuwe aansluiting kost. Uw netbeheerder gebruikt een standaardfactuur. Zo kunt u goed zien hoe de kosten zijn opgebouwd.

Het kan zijn dat de netbeheerder eerst uw bouwaansluiting moet verwijderen. Daar moet u dan extra voor betalen.

Let op

Uw netbeheerder moet u aansluiten binnen 18 weken nadat u de offerte accepteert. Dat geldt ook voor het omzetten naar een gewone aansluiting. Vraag daarom de aansluiting ruim van tevoren aan.

Wie is mijn netbeheerder voor elektriciteit en gas?

Uw netbeheerder zorgt voor het aanleggen en onderhouden van de gasleidingen en elektriciteitskabels naar uw woning. Wilt u weten wie uw netbeheerder is? Vul uw postcode en huisnummer in op Mijnaansluiting.nl.

Herbruikbaar blok - Uw recht halen en melden [UITKLAPPER]

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.