Meters, meterstanden en verbruik

Meterstanden op uw jaarafrekening of eindafrekening

U krijgt 1 keer per jaar een jaarafrekening van uw energieleverancier. En als u overstapt van energieleverancier of verhuist naar een ander adres, krijgt u een eindafrekening. Op beide staat hoeveel u hebt verbruikt en wat u daarvoor moet betalen. Dat berekent uw energieleverancier met uw meterstanden.

Hoe geef ik mijn meterstanden door?

Dat kan op 2 manieren:

  1. U geeft de standen door via een meterkaartje, de telefoon of e-mail.
  2. Hebt u een slimme meter? Deze geeft de meterstanden zelf door aan uw leverancier. U hoeft niets te doen.

Let op

Geeft u uw meterstanden niet door of bent u te laat? Dan schat uw energieleverancier uw verbruik op basis van het SJV (standaard jaar verbruik). Dit is het gemiddelde energieverbruik op uw adres van de afgelopen 2 tot 3 jaar.

Ik ga verhuizen of overstappen. Wanneer moet ik de meterstanden doorgeven?

U moet uw meterstanden binnen 15 werkdagen na de datum van uw overstap of verhuizing doorgeven.

Na de overstap of verhuizing krijgt u binnen 6 weken een eindafrekening. Op de eindafrekening staan de meterstanden. Controleer of de standen op deze eindafrekening hetzelfde zijn als de standen die u hebt doorgegeven. Op uw eindafrekening staat ook of de meterstanden geschat zijn.

Hoe lang duurt het voordat ik de jaarafrekening ontvang?

Uw energieleverancier moet u 1 jaar na de start van uw overeenkomst de jaarafrekening sturen. Of 1 jaar nadat u uw laatste jaarafrekening ontving. Is het jaar voorbij? Dan ontvangt u binnen 8 weken de jaarafrekening van uw energieleverancier.

Voorbeeld

Uw nieuwe energiecontract ging in op 19 maart 2020. Dan ontvangt u uiterlijk 14 mei 2021 uw eerste jaarafrekening.

Voorbeeld

U kreeg uw laatste jaarafrekening op 30 november 2019. Dan mag u uw nieuwe jaarafrekening niet later dan 25 januari 2021 ontvangen.

De meterstanden op mijn jaar- of eindafrekening kloppen niet. Wat kan ik doen?

Kloppen de meterstanden niet met wat u hebt doorgegeven? Zijn uw meterstanden geschat? Of hebt u na 6 weken (eindafrekening) of 8 weken (jaarafrekening) nog steeds geen afrekening gekregen? Schrijf een brief of e-mail met uw bezwaar naar uw energieleverancier. Gebruik onze voorbeeldbrieven:

Hebt u uw bezwaar ingediend? Dan moet uw leverancier binnen 4 weken een besluit nemen. Tot die tijd hoeft u niet te betalen.

Tip

Zet geld opzij voor elke maand dat u geen energienota krijgt. Zo hebt u later geen problemen met betalen.

Ik denk dat mijn meter kapot is. Hoe kan ik dat checken?

Kloppen de meterstanden op uw jaarafrekening of eindafrekening? En weet u zeker dat uw hoge verbruik niet komt door bijvoorbeeld een verandering in uw huishouden? Dan kan uw netbeheerder controleren of uw gasmeter of elektriciteitsmeter goed werkt. We noemen dat een meterijking.

Vraag de ijking aan bij uw netbeheerder. U kunt ook een onafhankelijke partij inschakelen. De kosten hiervoor moet u in beide gevallen zelf betalen. U krijgt ze terug van de netbeheerder als de meter inderdaad niet goed blijkt te werken.

Wilt u meer informatie over de betrouwbaarheid van uw energiemeter? Kijk op de website van Agentschap Telecom.

Herbruikbaar blok - Uw recht halen en melden [UITKLAPPER]

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.