De energieaansluiting

Hoe vraag ik een nieuwe aansluiting aan voor elektriciteit of gas?

Voordat u gebruik kunt maken van elektriciteit en gas, moet u aangesloten zijn op het energienet. Alleen de netbeheerder mag een aansluiting aanleggen en deze heeft dan ook de plicht dit te doen. De overheid heeft de kosten voor het aanleggen van een nieuwe aansluiting voor elektriciteit en gas per netbeheerder vastgesteld.

Wilt u een nieuwe elektriciteit- of gasaansluiting aanvragen?

Neem contact op met uw netbeheerder. Uw netbeheerder is verplicht om u binnen 18 weken aan te sluiten. Vraag daarom de aansluiting ruim van tevoren aan bij uw netbeheerder.

Wilt u weten wie uw netbeheerder is voor gas en elektriciteit?

Vul uw postcode en huisnummer in op de website EAN Codeboek:

Ik wil een aansluiting op het gasnet, maar bij mij in de wijk is een warmtenet. Wat kan ik doen?

In sommige wijken is geen gasnetwerk aanwezig. Er is daar dan wel een warmtenet aanwezig. Wilt u toch een gasaansluiting? Bespreek dit met uw netbeheerder. Per 1 april 2011 is namelijk een nieuwe gaswet in werking getreden. Sinds die datum is de netbeheerder niet meer verplicht om u aan te sluiten in een wijk waar een warmtenet is.

Wat kost het aanleggen van een nieuwe aansluiting?

Voor het aanleggen van een nieuwe aansluiting betaalt u een vast bedrag. U betaalt dit bedrag eenmalig aan uw netbeheerder. De netbeheerder registreert alle aansluitingen en zorgt voor het transport in zijn gebied.

Wie bepaalt de aansluitkosten?

De ACM (Autoriteit Consument & Markt) bepaalt het maximale aansluittarief voor elektriciteit en gas. Netbeheerders mogen u niet meer laten betalen dan deze maximale tarieven.

Duurt het langer dan 18 weken voor u aangesloten wordt?

Krijgt u niet binnen 18 weken een nieuwe aansluiting? Meld dit dan bij ConsuWijzer. ConsuWijzer verzamelt klachten van consumenten. Dit doen wij voor de Autoriteit Consument en Markt (ACM). ACM komt niet na iedere klacht in actie. Dat gebeurt wel als veel consumenten over een bedrijf of sector klagen. Of als er ernstige situaties zijn. Het melden van uw klacht is daarom belangrijk.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.