Onveilige producten

Hebt u een product op een normale manier of volgens de gebruiksaanwijzingen gebruikt? En bent u gewond geraakt? Of heeft het product schade veroorzaakt? Dan heeft u mogelijk te maken met een onveilig product. Hieronder vertellen wij u wat uw rechten zijn.

U hebt recht op een veilig product

Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn. Dat betekent ook dat het product veilig moet zijn. Bent u door het product gewond geraakt? Of heeft het product schade veroorzaakt? Dan is het product ondeugdelijk. De verkoper moet dan het probleem voor u oplossen of de fabrikant voor u inschakelen.

Wie moet uw schade vergoeden als een product onveilig is?

Soms moet de verkoper de schade vergoeden. En soms is de fabrikant of importeur hiervoor verantwoordelijk. Dit is afhankelijk van de hoogte van de schade.

  • Hebt u minder dan 500 euro schade door een onveilig product? Dan kunt u de verkoper verantwoordelijk stellen voor deze schade.
  • Hebt u meer dan 500 euro schade door een onveilig product? Dan kunt u de fabrikant van het product verantwoordelijk stellen voor deze schade. Is het product in het buitenland gemaakt? Dan kunt u het bedrijf of de persoon die het product naar Nederland heeft gehaald verantwoordelijk stellen. Dit wordt ook wel de importeur genoemd. Deze importeur moet dan wel werken in Europa.

Wilt u naast een schadevergoeding  ook uw geld terug? 

Wilt u uw geld terug omdat het product onveilig bleek te zijn? Dan moet u naar de verkoper. U kunt de verkoper vragen om een oplossing voor een ondeugdelijk product.

Voorbeeld: U hebt een broodrooster gekocht van het merk Twister. Toen u de broodrooster gebruikte, werd deze zó warm dat de broodrooster uw aanrechtblad heeft beschadigd. De schade is €800. De Twisterfabrikant is verantwoordelijk voor de schade, en dus ook voor de kosten. Hiervoor moet u naar de fabrikant gaan. Met uw klacht over de broodrooster zelf, moet u naar de winkel gaan waar u de broodrooster hebt gekocht.

U bent door een product verwond of het product heeft schade veroorzaakt. Wat kunt u doen?

  • Neem contact op met de ondernemer. U kunt bellen met de klantenservice, een e-mail sturen of het contactformulier invullen op de website. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen:
  • Schrijf de ondernemer een officiële brief of e-mail met daarin uw klacht. En vraag een oplossing vóór een bepaalde datum. De tijd die u de ondernemer geeft moet wel redelijk zijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de ondernemer geen goede oplossing biedt. Wilt u kunnen bewijzen dat de ondernemer uw bericht ontvangen heeft? Stuur dan een aangetekende brief.
  • TIP: Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Vraag dan of die u kan helpen met een brief of verdere stappen. Hebt u geen rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u kijken of u bij het Juridisch Loket terecht kunt. Kijk voor meer informatie op http://www.juridischloket.nl.
  • Schrijft u de brief zelf? Gebruik dan één van onze voorbeeldbrieven:

Wilt u vervolgstappen nemen?

  • Zoek uit of u bij de geschillencommissie terecht kunt. De geschillencommissie beslist bij een meningsverschil wie er gelijk heeft. Neemt de commissie een besluit? Dan moeten u en de ondernemer zich hieraan houden. Kijk voor meer informatie op de website van de geschillencommissie.
  • Kunt of wilt u niet naar de geschillencommissie? Bekijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan. Wilt u weten hoe dit werkt? Kijk dan op rechtspraak.nl of vraag informatie op bij het Juridisch Loket.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Forward

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

 

Bel ons op 088 0 70 70 70

Over bellen met ConsuWijzer

 

App ons op 06 5252 7006
Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer

 

Mail ons
Reactie binnen 6 werkdagen

Naar ons contactformulier