Iets vragen of melden?

De verdeling van telefoonnummers in Nederland

In Nederland bestaan verschillende soorten telefoonnummers. Aan het begin van het telefoonnummer kunt u vaak zien wat voor nummer het is en waarvoor het wordt gebruikt. Voor sommige nummers moet u extra kosten betalen.

Vaste & mobiele nummers

Vaste telefoonnummers zijn gebonden aan een plaats. Als u in Leiden woont, begint uw vaste telefoonnummer met 071. In Den Haag beginnen de nummers met 070. U ziet zo wat de locatie van het nummer is. Een mobiel nummer begint altijd met 06. U mag geen 06-nummer gebruiken voor een vaste lijn.

088–Bedrijfsnummers

Bedrijven gebruiken vaak een 088-nummer. Deze nummers zijn niet aan een plaats gebonden. Als het bedrijf naar een andere plaats verhuist, dan mag het 088-nummer hetzelfde blijven. Belt u naar een 088-nummer? Dan betaalt u hetzelfde als wanneer u naar een vast nummer belt. Het bedrijf en uw eigen telecomaanbieder rekenen hiervoor geen extra kosten.

Informatienummers en servicenummers

Informatienummers en servicenummers beginnen met 0800, 0900, 0906, 0909 of 18. U kunt aan het nummer zien wat voor soort dienst er geleverd wordt. Zo zit er achter een 0900-nummer meestal een klantenservice en achter een 0800-nummer een informatiedienst. Het bellen naar 0800-nummers is gratis. Maar er zijn kosten verbonden aan het bellen naar de 0900-, 0906-, 0909- en 18-nummers.

14-nummers

De 14-nummers zijn bedoeld om contact met de overheid op te nemen: het Contact Centrum Overheid belt u op 1400 en Dieren in Nood is bereikbaar op 144. Steeds meer gemeenten gebruiken een 14-nummer om bereikbaar te zijn. Zo gebruikt de gemeente Zoetermeer bijvoorbeeld het nummer 14079.

De kosten voor het bellen naar een 14-nummer zijn hetzelfde als voor het bellen naar een vast telefoonnummer. Rekent uw telecomaanbieder hogere kosten voor het bellen naar een 14-nummer? Dien dan een klacht in bij uw aanbieder.

16-nummers Carrier (pre) Select

Klanten van bijvoorbeeld KPN kunnen ervoor kiezen om via een andere telecomaanbieder te bellen. Hiervoor belt de KPN- klant eerst het 16-nummer van de andere aanbieder en daarna het telefoonnummer dat hij wil bellen. De andere aanbieder brengt de kosten voor dit telefoontje in rekening. Wordt het 16-nummer niet van tevoren ingetoetst? Dan belt de klant gewoon via KPN.

085- en 091-nummers

De 085- en 091-nummers zijn niet aan een vaste locatie gebonden. Een 085-nummer wordt vaak gebruikt voor het bellen via internet. De kosten voor het bellen naar een 085-nummer moeten hetzelfde zijn als voor het bellen naar een vast telefoonnummer. Rekent uw telecomaanbieder hogere kosten voor het bellen naar een 085-nummer? Dien dan een klacht in bij uw aanbieder.

084- en 087-nummers

De 084- en 087-nummers zijn niet aan een vaste locatie gebonden. 084 en 087 worden vaak gebruikt voor persoonlijke assistentdiensten. Bijvoorbeeld een e-fax. De kosten voor het bellen kunnen hoger zijn dan voor het bellen naar een vast telefoonnummer.

097-nummers

097-nummers zijn bedoeld voor data-abonnementen. Dit zijn abonnementen die u alleen kunt gebruiken voor (mobiel) internet.

Hebt u een data-abonnement (-of data-tegoed) aangeschaft na 1 juni 2014? Dan moet het nummer dat hierbij hoort beginnen met 097.

Hebt u nog een data-abonnement of data-tegoed met een 06-nummer? En hebt u het abonnement of het tegoed aangeschaft vóór 1 juni 2014? Dan hoeft u niets te doen. Het nummer verandert in een 097-nummer wanneer u het contract vernieuwt of verlengt.

112-Alarmnummer

Het 112-nummer is het alarmnummer voor politie, brandweer en ambulance. Het 112-nummer moet voor iedereen beschikbaar zijn. Iedereen moet dit nummer dus kunnen bellen. Belt u 112 vanuit een ander Europees land? Dan wordt u met de lokale alarmcentrale doorverbonden. Kunt u 112 niet bellen? Dien dan een klacht in bij uw telecomaanbieder.

116-nummers

116-nummers zijn Europese nummers die voor een maatschappelijk belang worden gebruikt. Zo belt u 116-000 bijvoorbeeld voor Vermiste Kinderen. En zo is 116-006 het nummer van de Europese Hulplijn voor slachtoffers van misdrijven. Belt u naar een 116-nummer? Dan wordt u met de nationale hulplijn doorverbonden. De kosten van het gesprek zijn hetzelfde als voor het bellen naar een vast nummer.

0088-nummers

De 0088-nummers zijn internationale nummers die worden gebruikt voor bijzondere toepassingen. Bijvoorbeeld voor satelliettelefonie. De gesprekskosten kunnen hoog zijn. Verwar daarom deze nummers niet met de Nederlandse 088-nummers.

00800-nummers

De 00800-nummers zijn internationale gratis telefoonnummers. U betaalt niets voor de informatie die u aan de telefoon krijgt. Maar het is mogelijk dat uw aanbieder wel kosten bij u in rekening brengt voor het telefoontje. Wilt u een 00800-nummer bellen? Ga dan bij uw aanbieder na hoeveel het gesprek gaat kosten.

Wat kan ik doen als ik een klacht heb over de kosten of het gebruik van een telefoonnummer?

Rekent uw telecomaanbieder hogere kosten voor een bepaald nummer dan is toegestaan? Of kunt u het alarmnummer 112 niet bellen? Neem dan contact op met uw aanbieder en probeer samen een oplossing te vinden.  

Lost uw aanbieder het probleem niet op? Schrijf hem dan een brief of e-mail. Vraag hierin om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef uw aanbieder een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als hij geen goede oplossing biedt.

Herbruikbaar blok - Uw recht halen en melden [UITKLAPPER]

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Het is momenteel erg druk. Wilt u snel antwoord op uw vraag? App of bel ons.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer