Iets vragen of melden?

Hoe verwijder ik mijn gegevens uit een telefoongids?

Op internet staan verschillende telefoongidsen. Wilt u niet dat uw gegevens daarin staan? Dan kunt u dat aan uw telefoonaanbieder vragen. Of u kunt het zelf regelen.

De papieren telefoongids bestaat niet meer. Wel zijn er verschillende websites die telefoonnummers en adressen van personen en bedrijven aanbieden. Dit zijn digitale telefoongidsen. Als u een telefoonabonnement hebt, kan het goed zijn dat u in zo’n telefoongids staat.

Daarnaast kan uw nummer bekend zijn bij een nummerinformatiedienst. Een nummerinformatiedienst is een dienst waarnaar mensen kunnen bellen om een telefoonnummer op te vragen. De telefoonnummers van deze diensten beginnen altijd met 18.

Hoe komt een telefoongids aan uw gegevens?

Uw telefoonaanbieder kan uw gegevens doorgeven aan de verschillende telefoongidsen. Maar u moet hiervoor wel toestemming geven. Sluit u een abonnement af? Dan vraagt uw aanbieder of hij uw gegevens mag doorgeven. Hij moet u goed informeren over wat er met uw gegevens gebeurt. Dan weet u waarvoor u toestemming geeft.

Geeft u geen toestemming? Dan mag uw telefoonaanbieder uw gegevens niet doorgeven. Uw gegevens komen dan niet op de site van een telefoongids te staan. En nummerinformatiediensten mogen uw telefoonnummer niet aan anderen geven.

Hoe kan ik mijn gegevens uit een telefoongids verwijderen?

Staan uw gegevens al op de site van een telefoongids? En wilt u dat niet? Dan kunt u uw telefoonaanbieder vragen om dit voor u te regelen. Deze is verplicht om dat voor u te doen.

U kunt het ook zelf regelen. Ga hiervoor naar de website mijnnummervermelding.nl en volg de instructies.

De telefoongidsen moeten uw gegevens dan zo spoedig mogelijk verwijderen. Belt iemand naar een nummerinformatiedienst? Dan mogen zij uw nummer niet meer geven.

Tip

Wilt u meer privacy? Dan kunt u uw telefoonnummer geheim houden.

Wat kan ik doen als mijn telefoonaanbieder niet meewerkt?

Lukt het u niet om uw gegevens uit de telefoongidsen te laten verwijderen? Heeft uw telefoonaanbieder uw gegevens zonder uw toestemming doorgegeven? En wil uw aanbieder het probleem niet oplossen?

Schrijf dan een brief of e-mail naar uw telefoonaanbieder. Vraag hierin om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. En schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als hij geen goede oplossing biedt.

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer