Ik heb een geheim nummer, maar ik sta wel in de telefoongids. Wat kan ik doen?

Wat een geheim nummer precies is, verschilt per aanbieder. Maar een telefoonaanbieder moet aan nieuwe klanten altijd vragen of zij in een telefoongids willen. Als u aangeeft dat u dat niet wilt, mag uw aanbieder uw gegevens niet doorgeven aan telefoongidsen.

Wilt u dat mensen uw nummer niet meer kunnen zien in telefoongidsen? Dan kunt u uw aanbieder vragen om uw telefoonnummer niet meer bekend te maken. Uw aanbieder is dan verplicht om ervoor te zorgen dat uw gegevens uit de gidsen worden gehaald. Daarnaast kunt u meestal ook zelf via de website mijnnummervermelding.nl uw gegevens uit telefoongidsen laten verwijderen.

Vanaf wanneer staat mijn nummer niet meer in een telefoongids?

De papieren Telefoongids komt één keer per jaar in uw brievenbus. Geeft u de wijziging door als de nieuwe gids al wordt gedrukt? Dan kan uw telefoonnummer pas het jaar daarna uit de gids worden gehaald. Er zijn ook digitale telefoongidsen op internet. In deze gidsen wordt uw wijziging zo snel mogelijk verwerkt.

Lukt het u niet om uw gegevens uit een telefoongids te laten verwijderen?

Dan kunt u het volgende doen.

Schrijf uw aanbieder een klachtbrief

Schrijf de telefoonaanbieder een brief met daarin uw klacht. En geef een termijn waarbinnen u een reactie wilt krijgen. Bijvoorbeeld binnen vier weken. Staat er in de algemene voorwaarden van de aanbieder hoe snel hij reageert op een klacht? Vraag dan een reactie binnen die tijd. U kunt de brief aangetekend versturen. Dan hebt u een bewijs dat de brief is gestuurd.

Komt u er niet uit? En hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Dan kunt u die ook inschakelen.

Ga naar De Geschillencommissie

Bent u niet tevreden met de oplossing van de aanbieder? Of reageert de aanbieder later dan u had gevraagd in uw brief? Leg uw klacht dan voor aan de Geschillencommissie Telecommunicatie. De geschillencommissie beslist bij een meningsverschil wie er gelijk heeft. Neemt de commissie een beslissing? Dan moeten u en de aanbieder zich hieraan houden. Kijk voor meer informatie op de website van de geschillencommissie.

Naar de rechter

U kunt er ook altijd voor kiezen om naar de rechter te gaan met uw klacht. Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Schakel die dan eerst in.

Meld uw klacht bij ConsuWijzer!

Houdt uw aanbieder zich niet aan de regels? Meld uw klacht dan bij ConsuWijzer. ConsuWijzer geeft uw klacht door aan ACM (Autoriteit Consument & Markt), de toezichthouder achter ConsuWijzer. De toezichthouder let erop of aanbieders zorgvuldig omgaan met uw persoonsgegevens.

Forward

ConsuWijzer-karakter bellend met mobiele telefoon