Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Problemen bij overstappen naar een andere telecomaanbieder

Overstappen naar een andere aanbieder van telefonie, internet of televisie? Meestal gaat dit zonder problemen. Maar heel soms gaat er wel eens iets mis. Wat kan er misgaan? En hoe lost u het probleem op?

Vaak regelt uw nieuwe aanbieder uw opzegging met uw oude aanbieder. Dit heet de overstapservice. Wilt u overstappen naar een andere aanbieder? Lees onze tips:

Gaat er iets mis met het meenemen van het telefoonnummer?

Hebt u afgesproken dat uw telefoonnummer meegaat? En lukt het uw nieuwe aanbieder niet om dit te regelen? Lees wat uw rechten hiervoor zijn en wat u kunt doen:

Werkt telefonie, internet en/of televisie niet?

De diensten worden op de afgesproken datum omgezet. In veel gevallen gaat u meteen over en merkt u er niets van. Soms zit u even zonder diensten. De onderbreking duurt maximaal 1 werkdag. Bent u al overgestapt? En ontvangt u geen diensten, ondanks dat u de goede datum hebt afgesproken? Dan moet uw nieuwe aanbieder dit probleem oplossen.

Wat kan ik doen als ik dubbele rekeningen krijg?

Hebt u gebruikgemaakt van de overstapservice? Dan heeft uw nieuwe aanbieder beloofd dat hij het oude abonnement voor u opzegt. Heeft hij het niet opgezegd? Zeg zelf uw oude abonnement zo snel mogelijk op. Zo lopen de kosten niet verder op.

Krijgt u nu dubbele rekeningen doordat de nieuwe aanbieder het oude abonnement niet heeft opgezegd? Dan moet u helaas de rekening van uw oude aanbieder wel betalen. Uw oude aanbieder wist namelijk niet dat u wilde opzeggen en daardoor liep uw oude contract nog door. Maar uw nieuwe aanbieder moet deze extra kosten wel voor u vergoeden. Hij had beloofd de opzegging voor u te regelen, maar heeft dat niet gedaan. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Er is iets fout gegaan met mijn overstap. Wat kan ik doen?

Is er iets niet goed gegaan bij uw overstap? Uw oude aanbieder zorgt ervoor dat u kunt bellen totdat uw nieuwe aanbieder het probleem heeft opgelost. Uw nieuwe aanbieder moet ervoor zorgen dat u via hem kunt bellen. Let op: dit geldt niet als de overeenkomst tussen u en de oude aanbieder al is geëindigd voor de datum dat u overstapt.

Wil uw nieuwe aanbieder het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar de aanbieder. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook