Problemen bij overstappen naar een andere telecomaanbieder

Wilt u overstappen naar een andere aanbieder van telefonie, internet of televisie? De meeste aanbieders werken hiervoor samen. Dan is het voor u makkelijker om over te stappen. Vaak regelt uw nieuwe aanbieder uw opzegging met uw oude aanbieder. Dit heet de overstapservice.

Wat moet ik doen als er iets misgaat met het meenemen van mijn telefoonnummer bij de overstap?

Hebt u afgesproken dat uw telefoonnummer meegaat? En lukt het uw nieuwe aanbieder niet om dit te regelen? Lees wat uw rechten hiervoor zijn en wat u kunt doen.

Kan het zijn dat ik een tijd geen gebruik kan maken van telefonie, internet of televisie na de overstap?

Bij de overstap spreekt u af wanneer uw nieuwe aanbieder begint met het leveren van de diensten. Dit zodat u geen dag zonder telefonie, internet of televisie zit. Bent u al overgestapt? En ontvangt u geen diensten, ondanks dat u de goede datum hebt afgesproken? Dan moet uw nieuwe aanbieder dit probleem oplossen. Lees hier hoe u dit kunt aanpakken.

Krijgt u dubbele rekeningen?

Hebt u met uw nieuwe aanbieder afgesproken dat hij het oude abonnement voor u opzegt? Maar is hij het vergeten op te zeggen? En krijgt u daarom dubbele rekeningen?  Dan moet u helaas de rekening van uw oude aanbieder wel betalen. Uw oude aanbieder wist namelijk niet dat u wilde opzeggen en daardoor liep uw oude contract nog door. Maar uw nieuwe aanbieder moet deze extra kosten voor u vergoeden. Hij had beloofd de opzegging voor u te regelen maar is het vergeten.

Wat kan ik  doen als de overstap niet goed gaat?

Neem contact op met de aanbieder.

U kunt bellen met de klantenservice, een e-mail sturen of het contactformulier invullen op de website. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen:

Schrijf een officiële brief of e-mail

Schrijf de aanbieder een brief of e-mail met daarin uw klacht. En vraag een oplossing vóór een bepaalde datum. De tijd die u de aanbieder geeft moet wel redelijk zijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt. Wilt u kunnen bewijzen dat de aanbieder uw bericht ontvangen heeft? Stuur dan een aangetekende brief.

Krijgt u dubbele rekeningen? En is uw oude abonnement nog niet opgezegd? Dan kunt u uw oude abonnement zelf opzeggen. Zo lopen de kosten niet op. U kunt de kosten die u teveel hebt betaald terugvragen bij uw aanbieder.

TIP:

Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Vraag dan of die u kan helpen met een brief of verdere stappen. Hebt u geen rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u kijken of u bij het Juridisch Loket terecht kunt.

Schrijft u de brief zelf? Gebruik dan onze voorbeeldbrief “Overstapafspraken: Aanbieder zegt oud abonnement niet op”

U kunt de brief aangetekend versturen. Dan hebt u een bewijs dat de brief is verstuurd. Dit kan u later helpen, als het probleem nog niet is opgelost.

Wilt u vervolgstappen nemen? Dan zijn dit uw mogelijkheden:

De geschillencommissie

Zoek uit of u bij de geschillencommissie terecht kunt. De geschillencommissie beslist bij een meningsverschil wie er gelijk heeft. Neemt de commissie een besluit? Dan moeten u en de aanbieder zich hieraan houden.

De rechter

Kunt of wilt u niet naar de Geschillencommissie? Bekijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan.

Forward