Prijzen

Bemiddelingskosten bij huur

Maakt u gebruik van een bemiddelaar om u te helpen bij het vinden van een huurwoning? Dan mag hij u niet zomaar allerlei kosten in rekening brengen.

Moet ik bemiddelingskosten betalen als ik een bemiddelaar inschakel voor het vinden van een huurwoning?


Dat hangt af van het volgende:

Werkt de bemiddelaar in opdracht van de verhuurder?

Dan mag hij u als huurder geen bemiddelingskosten vragen. Ook niet als dit in het contract staat of in de algemene voorwaarden van de bemiddelaar. Daarbij gaat het om alle kosten tot en met het ondertekenen van het huurcontract. Het maakt niet uit welke naam hij aan de kosten geeft. Dus bijvoorbeeld inschrijvingskosten, administratiekosten, dossierkosten of contractskosten.

De bemiddelaar mag u wel laten betalen voor diensten die niet met de huurbemiddeling te maken hebben. Bijvoorbeeld voor het regelen van een parkeervergunning of het uitvoeren van kluswerk.

Werkt de bemiddelaar niet in opdracht van de verhuurder?

Maar hebt u dus zelf een zoekopdracht gegeven? Dan mag hij wel bemiddelingskosten aan u doorberekenen. De regels over de bemiddelingskosten gelden voor alle woningen die verhuurd worden aan consumenten. Dus ook voor (studenten)kamers en etages.

Hoe kom ik erachter of een bemiddelaar in opdracht werkt van de verhuurder?

Er zijn verschillende manieren om daarachter te komen. Kijk bijvoorbeeld op de website van de bemiddelaar. Staat de huurwoning op zijn website? Of is de bemiddelaar uw eerste aanspreekpunt voor de huurwoning? En regelt hij de bezichtiging? Dan mag u ervan uitgaan dat hij bemiddelt in opdracht van de verhuurder.

Twijfelt u? Vraag het dan na. Een bemiddelaar die een opdracht heeft van de verhuurder moet u dit vertellen.

Wat kan ik doen als ik onterecht bemiddelingskosten heb betaald?

Hebt u onterecht bemiddelingskosten betaald? En wil de bemiddelaar deze kosten niet terugbetalen? Schrijf een brief of e-mail en vraag de bemiddelingskosten terug. Gebruik onze voorbeeldbrief.

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.