Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

ACM waarschuwt opnieuw voor agressieve incassobureaus

| Nieuwsbericht

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt opnieuw voor incassobureaus die consumenten bellen of mailen over het betalen van oude rekeningen. Het gaat vaak over kortingsacties of abonnementen die eerder via de telefoon zouden zijn verkocht. Betaal deze rekeningen niet zomaar!

Wat doet het bedrijf verkeerd?

De incassobureaus nemen contact op met consumenten over oude rekeningen die nog zouden moeten worden betaald. Ze zetten mensen onder druk om te betalen. Bijvoorbeeld door te dreigen met maatregelen zoals beslag leggen op loon, huis of bankrekening. Of het verhogen van het openstaande bedrag met extra kosten. Een incassobureau mag niet dreigen met dingen die zij eigenlijk helemaal niet kunnen doen.

Het is niet de eerste keer dat sommige incassobedrijven zich niet aan de regels houden. De ACM heeft eerder gewaarschuwd voor bedrijven die consumenten op een agressieve manier onder druk zetten.

Pas op met betalen

Wordt u gebeld of gemaild door een incassobureau? En zeggen ze dat u geld moet overmaken voor iets waar u niets vanaf weet? Pas dan op. Het incassobureau zegt bijvoorbeeld dat u hebt meegedaan aan een actie en dat u de rekening nog moet betalen. Hebt u geen overeenkomst gesloten? Dan hebt u geen rekening openstaan en hoeft u dus niets te betalen.

Een incassobureau moet kunnen laten zien dat de rekening klopt. Kan het incassobureau dit niet? Dan hoeft u de rekeningen en incasso's niet te betalen.

Wat kunt u doen?

  • Hebt u niks gekocht? Betaal de rekening dan niet. Ook niet als het incassobureau dreigt met hoge incassokosten, deurwaarders of andere maatregelen.
  • Een geluidsopname is niet altijd voldoende bewijs dat u iets hebt gekocht. Wist u niet dat u iets kocht tijdens een telefoongesprek? Dan was het aanbod niet duidelijk genoeg. Als het aanbod niet duidelijk genoeg was, kunt u de overeenkomst ongedaan maken. Dan hoeft u ook niet te betalen.
  • Sommige overeenkomsten zijn pas geldig als je een schriftelijk akkoord geeft. Zonder uw handtekening is de overeenkomst niet geldig. Lees hier voor welke overeenkomsten dit geldt.
  • Hang de telefoon op als het incassobureau u blijft lastigvallen. Negeer brieven of e-mails. Vaak stoppen ze vanzelf.
  • Doe melding bij uw bank. De bank kan misschien een onderzoek starten en rekeningnummers van de incassobureaus blokkeren.
  • Doe aangifte bij de politie als het incassobureau u bedreigt.

Betaal, maar alleen als het klopt

Betaal niet zomaar als u een incassobrief krijgt. Check eerst of de brief klopt. En laat u niet onnodig bang maken. Om u te helpen bij deze controle hebben wij een aantal zaken voor u op een rijtje gezet. Ook kunt u gebruik maken van onze Incassobrief Checker.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.