Iets vragen of melden?

Welke kosten mag een huurbemiddelaar in rekening brengen?

Wat doet een huurbemiddelaar?

Een huurbemiddelaar kan u helpen bij:

  • het vinden van een zelfstandige huurwoning. Omdat u hem vraagt om een passende woning voor u te zoeken;
  • de bezichtiging van een huurwoning;
  • onderhandelingen met de verhuurder. Bijvoorbeeld over de huurprijs;
  • het opstellen van het huurcontract. De bemiddelaar zorgt er dan voor dat de overeenkomst tussen u en de verhuurder tot stand komt.

Een huurbemiddelaar heet soms ook woonbureau, huurbemiddelingsbureau of verhuurmakelaar.

Welke kosten mag een huurbemiddelaar in rekening brengen?

Maakt u gebruik van de diensten van een huurbemiddelaar? Dan mag hij bij u bemiddelingskosten in rekening brengen.

U betaalt de huurbemiddelaar voor de diensten die u afneemt. Bemiddelingskosten  worden ook wel courtage, administratiekosten, contractkosten of dossierkosten genoemd.

Heeft de huurbemiddelaar van de verhuurder de opdracht gekregen om de woning aan te bieden?

Dan mag hij alléén de verhuurder laten betalen voor bemiddeling. Hij mag u als huurder dan geen kosten voor bemiddeling doorberekenen. Ook niet als dit in het contract staat.

Wel mag de huurbemiddelaar u in dit geval wel laten betalen voor diensten die niet met de huurbemiddeling te maken hebben. Bijvoorbeeld voor het regelen van een parkeervergunning of het uitvoeren van kluswerk.

Let op: De regels over de bemiddelingskosten gelden per 1 juli 2016 voor alle woningen. Dus ook voor (studenten)kamers en etages.

Hoe weet ik of een huurbemiddelaar een opdracht van de verhuurder heeft gekregen?

De huurbemiddelaar die een opdracht heeft van de verhuurder moet u dit vertellen. U kunt het ook herkennen als hij bijvoorbeeld:

  • foto’s van de huurwoningen op zijn website plaatst;
  • ervoor zorgt dat u via hem vragen kunt stellen aan de verhuurder; of
  • daarnaast ook de bezichtiging regelt.

Deze werkzaamheden doet een huurbemiddelaar in opdracht van de verhuurder.

Wat kan ik doen als ik onterecht bemiddelingskosten heb betaald aan een huurbemiddelaar?

Bespreek uw klacht eerst met de huurbemiddelaar

Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen.

Schrijf de huurbemiddelaar een brief

Zet in de brief de volgende informatie:

  • dat hij in opdracht werkt van de verhuurder en u de bemiddelingskosten niet hoefde te betalen;
  • dat dit ook de reden is waarom u uw geld terug wilt;
  • dat u een reactie op uw brief wilt voor een bepaalde datum. Let op: de tijd die u de ondernemer geeft moet redelijk zijn.

U kunt de brief aangetekend versturen. Dan hebt u een bewijs dat de brief is gestuurd. Hebt u een rechtsbijstandverzekering en komt u er niet uit? Dan kan deze u misschien helpen.

Ga naar De Geschillencommissie

Komt u er met de huurbemiddelaar niet uit? Leg uw klacht dan voor aan De Geschillencommissie. Dat kan alleen als de bemiddelaar is aangesloten bij een brancheorganisatie die toegang geeft tot De Geschillencommissie. Of als de bemiddelaar rechtstreeks is ingeschreven bij De Geschillencommissie. Meer informatie vindt u op de website van De Geschillencommissie.

Ga naar de rechter

Is de huurbemiddelaar niet aangesloten bij De Geschillencommissie? Dan kunt u naar de rechter gaan. Hebt u geen rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u het beste eerst kijken hoeveel het precies gaat kosten.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer