Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Niet goed uitgevoerd werk

Laat u een klus doen, maar is het werk niet goed? Bijvoorbeeld van een aannemer, garage, makelaar, advocaat of docent? Dan hebt u recht op gratis herstel volgens de afspraken. Een ondernemer moet zich houden aan de afspraken die u samen hebt gemaakt.


Op deze pagina:


Vraag meteen om gratis herstel

Is het werk niet volgens afspraak gedaan? En ligt dat aan de ondernemer? Dan moet de ondernemer het kosteloos herstellen. Want de ondernemer moet de afspraken nakomen.

Vraag dit zo snel mogelijk:

  • Tijdens het werk: ziet u dat het fout gaat? Meld dit direct.
  • Als het werk klaar is: controleer het snel en meld fouten direct.
  • Later ontdekt: sommige fouten merkt u pas later, zoals een lekkage. Meld dit dan zo snel mogelijk, uiterlijk binnen 2 maanden nadat u de fout ontdekt. Anders loopt u het risico dat de ondernemer niet meer verplicht is het probleem op te lossen.

Sprak u alleen een richtprijs af? Dan mag de ondernemer soms meerwerk rekenen als het werk duurder blijkt dan gedacht. Maar als hij het werk niet goed doet, moet hij dat wel gratis herstellen.

Wat is er afgesproken

Om te weten of werk aan de afspraken voldoet, moet u weten wat u hebt afgesproken:

Resultaat

U sprak een concreet eindresultaat af. Bijvoorbeeld: een nieuwe badkamer, een gerepareerde auto of een bepaald aantal rijlessen. Dit heet een resultaatverplichting. De ondernemer moet het beloofde resultaat echt leveren. Doet hij dat niet? Dan hebt u recht op een oplossing.

Inspanning

De ondernemer beloofde alleen zijn best te doen, zonder garantie op succes. Bijvoorbeeld een advocaat die probeert uw rechtszaak te winnen. Dit heet een inspanningsverplichting. U hebt alleen recht op een oplossing als u kunt bewijzen dat de ondernemer onvoldoende zijn best deed.

Resultaat en inspanning

Soms geldt allebei: bijvoorbeeld een advocaat die u moet verdedigen (resultaat) en ook zijn best moet doen om te winnen (inspanning).

Risico’s geaccepteerd

Waarschuwde de ondernemer u van te voren voor bepaalde risico’s, maar hebt u die geaccepteerd? Dan kunt u niet klagen als daardoor wat mis gaat. Dat is dan afgesproken.

Garantie op werk

Soms geeft een ondernemer garantie op het werk. Daarmee belooft hij dat het werk een bepaalde tijd goed blijft. En dat hij het in orde maakt als er iets niet goed is binnen die periode. De garantie van de ondernemer staat vaak in de voorwaarden of op de factuur. Zo’n garantie kan handig zijn. Zo voorkomt u misschien discussie over wiens schuld het probleem is en wie dat moet bewijzen. Maar ook zonder garantie van de ondernemer, hebt u recht op werk dat aan de afspraken voldoet.

Tip: Maak duidelijke afspraken

Maak dus altijd duidelijke afspraken over wat u wel en niet mag verwachten. Zet afspraken op papier en lees de algemene voorwaarden van de ondernemer goed door. Daarin staan vaak ook regels over risico’s, garantie en kosten bij wijzigingen.

Verzamel bewijs of advies

Vindt u dat de ondernemer zijn afspraken niet nakomt? Dan moet u dat aantonen. Bewaar daarom:

  • offertes, mails en andere berichten
  • foto’s of video’s van fouten of gebreken

Twijfelt u of het werk goed is gedaan? Of bent u het niet eens met de ondernemer? Vraag dan een deskundige om advies. U kunt afspreken met de ondernemer dat degene die ongelijk heeft, de rekening betaalt.

Geef een laatste kans per brief of e-mail

Lost de ondernemer het niet op? Laat de ondernemer schriftelijk weten wat er mis is. Geef hem een redelijke termijn om het probleem op te lossen. Voeg bewijs toe, zoals foto’s.

U kunt zeggen dat u een deel van de rekening niet betaalt, totdat uw klacht is opgelost. Ook kunt u aangeven dat u de overeenkomst beëindigt als de ondernemer het niet oplost.

Gebruik onze voorbeeldbrief:

Is herstel niet meer mogelijk, bijvoorbeeld omdat de afgesproken datum al voorbij is? Dan hoeft u geen laatste kans meer te geven. U kunt de overeenkomst direct beëindigen. Leg daarbij wel goed uit waarom u hem geen kans meer kunt geven.

Beëindig de overeenkomst

Wil of kan de ondernemer het probleem niet oplossen? Dan mag u de overeenkomst (gedeeltelijk) ontbinden. Dat betekent:

  • U hoeft niet te betalen voor werk dat niet goed is.
  • Hebt u al betaald voor slecht werk? Dan vraagt u (een deel van) uw geld terug.
  • De overeenkomst stopt en u hoeft de ondernemer geen werk meer te laten doen.

Om de overeenkomst te ontbinden stuurt u een brief naar de ondernemer. Daarin schrijft u dat u de overeenkomst wilt ontbinden en waarom.

Hebt u schade door slecht werk van de ondernemer? Dan kunt u soms een schadevergoeding eisen. Bijvoorbeeld als u kosten moet maken om het door iemand anders te laten herstellen.

Als u er samen niet uitkomt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem contact met ons op.

Zie ook

Terug naar boven