Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Moet ik altijd voorrijkosten en onderzoekskosten betalen voor een reparatie?

Laat u uw wasmachine, dak of telefoon repareren? Of een ander product? Dan moet u soms voorrijkosten en/of onderzoekskosten betalen. De reparateur moet dit vooraf aan u laten weten. Als u recht hebt op wettelijke garantie hoeft u deze kosten niet te betalen.

Wat zijn onderzoekskosten?

Als u iets laat repareren, is vaak niet meteen duidelijk wat er precies mis is met het product. Daarom is het normaal dat de reparateur eerst onderzoek doet. Daarna kan hij beter inschatten wat er precies moet gebeuren. En hoeveel dit gaat kosten. Voor dit onderzoek mag de reparateur onderzoekskosten in rekening brengen. Dit moet hij vooraf aan u melden.

Blijkt uit het onderzoek dat het product niet gerepareerd kan worden? Of wordt de reparatie zo duur dat u besluit om het product niet te laten repareren? Dan mag de reparateur u nog steeds de onderzoekskosten in rekening brengen. Maar alleen als hij dat vooraf heeft gemeld.

Wat zijn voorrijkosten?

Moet de reparateur bij u thuiskomen om iets te repareren? Dan moet hij daarvoor reiskosten maken. Dit worden voorrijkosten genoemd. De reparateur mag deze kosten bij u in rekening brengen. Hij moet dit wel vooraf aan u melden.

Tip

Wilt u iets laten repareren? Vraag dan van tevoren wat de prijs is en welke kosten erbij komen. Dan kunt u daarna beslissen of u de reparatie wilt laten doen.

Wanneer hoef ik geen onderzoekskosten en voorrijkosten te betalen?

Als uw product niet biedt wat u ervan mag verwachten. En als dat niet uw schuld is. Het product is dan niet goed. Dat noemen we een 'ondeugdelijk' product. U hebt dan recht op 'wettelijke garantie'. De verkoper moet het product gratis repareren of vervangen. En u hoeft dan geen onderzoekskosten, voorrijkosten of andere bijkomende kosten te betalen.

Let op

Als u gebruik wil maken van uw wettelijke garantie, moet u altijd eerst terug naar de verkoper. De verkoper moet ervoor zorgen voor de reparatie of vervanging. Dat kan hij zelf doen of hij kan een reparateur inschakelen. Gaat u direct naar een reparateur zonder dat u eerst met de verkoper hebt gesproken? Dan hebt u geen recht op een gratis reparatie. En dan moet u ook de voorrijkosten en onderzoekskosten betalen. Lees meer over uw wettelijke garantie bij een ondeugdelijk product.

Wat kan ik doen als ik toch kosten moet betalen terwijl ik recht heb op een gratis reparatie?

Hebt u recht op een gratis reparatie omdat het product ondeugdelijk is? Maar vraagt de verkoper u toch om voorrijkosten of onderzoekskosten te betalen? Ga dan eerst met hem in gesprek en probeer samen een oplossing te vinden.

Lukt dit niet? Schrijf dan een brief of e-mail naar de verkoper. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Los het nu op!

Zie ook