Ik heb een klacht over mijn slimme meter
Hebt u een hoger verbruik sinds u een slimme meter hebt? Of een klacht over de privacy van uw gegevens? Gaat er iets niet goed met uw slimme meter? Bekijk hier wat u kunt doen.
Hebt u kort geleden een nieuwe slimme meter gekregen? En is uw energiegebruik sindsdien veel hoger? Het kan zijn dat uw nieuwe meter niet goed werkt. Maar meestal ligt de fout bij de oude meter. Hoe komt u erachter wat de oorzaak is? Volg deze stappen:
1 Veranderingen in energieverbruik
Ga voor uzelf na of u toch meer energie verbruikt. Sommige veranderingen in uw huis of uw leven hebben veel invloed in uw energieverbruik. Bijvoorbeeld een nieuw apparaat of een nieuwe huisgenoot.
2 Gemiddeld verbruik
Is er niets in uw huis of huishouden veranderd? Vergelijk dan uw verbruik met anderen. Vraag het aan uw familie of vrienden. Of kijk bij het Nibud wat het gemiddeld verbruik voor uw type woning en huishouden is. Is uw verbruik gemiddeld? Dit wijst erop dat de fout mogelijk bij uw oude meter zat. Misschien werkte hij niet goed en mat hij te weinig energieverbruik.
3 Onderzoek slimme meter
Vermoedt u dat uw slimme meter niet goed werkt? Schakel alle elektriciteit even uit en zorg dat u geen gas verbruikt. Kijk naar uw slimme meter. Loopt de teller door? Dan werkt uw meter mogelijk niet goed. De slimme meter is eigendom van de netbeheerder. Vraag uw netbeheerder te onderzoeken of de slimme meter goed werkt. Dit noemen wij ijking. De netbeheerder schakelt voor dit onderzoek een onafhankelijke partij in. De kosten hiervoor moet u zelf betalen. U krijgt deze kosten terug van de netbeheerder als de slimme meter inderdaad niet goed blijkt te werken.
4 Energierekening aanpassen
Werkte de slimme meter niet goed? Heeft hij te veel verbruik gemeten? Vraag uw energieleverancier om uw energierekeningen van die periode opnieuw te berekenen. Hebt u in die periode meerdere leveranciers gehad? Dan is uw leverancier van nu uw aanspreekpunt.
Meer weten? Ga naar Ik heb opeens een hoog energieverbruik. Wat kan ik doen?
Wilt u meer informatie over de betrouwbaarheid van uw energiemeter? Kijk op de website van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI). De RDI houdt toezicht op de goede werking van de slimme meters.
Netbeheerders moeten zich aan strenge privacyregels houden. De slimme meter laat niet zien of u televisie kijkt of onder de douche staat. De slimme meter registreert elk kwartier uw elektriciteitsverbruik en elk uur uw gasverbruik. Als u elektriciteit teruglevert aan het net, omdat u zonnepanelen heeft, dan registreert de slimme meter elk kwartier de teruglevering. De netbeheerder mag 1 keer per dag uw slimme meter uitlezen en leest dan al deze waarden uit.
De netbeheerder geeft elke dag de meterstand van die dag door aan uw energieleverancier. Met uw toestemming mag uw energieleverancier ook de standen van bijvoorbeeld elk kwartier of uur inzien. Leveranciers en netbeheerders moeten goed met uw gegevens omgaan.
Uw energieleverancier bewaart uw verbruiksgegevens minimaal 2 jaar lang. En ook de teruglevergegevens als u zonnepanelen hebt. Online kunt u deze gegevens ieder moment bekijken. Bent u korter dan 2 jaar klant bij uw leverancier? Dan ziet u de gegevens vanaf de dag dat u klant bent geworden. Stapt u over naar andere leverancier? Dan kunt u nog steeds uw gegevens bij uw oude leverancier zien in ieder geval totdat de 2 jaar voorbij zijn.
Hebt u een klacht over het gebruik van uw persoonsgegevens? Spreek eerst het bedrijf aan dat niet netjes met uw gegevens omgaat. Komt u er niet uit? Ga met uw klacht naar de Autoriteit Persoonsgegevens.
Komt u er samen niet uit?
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.