Energiemeter en slimme meter

Ik wil geen slimme meter

Wilt u niet dat uw energiemeter uw meterstanden automatisch doorgeeft? Of wilt u om een andere reden geen slimme meter? U kunt de slimme meter weigeren. Bekijk wat de mogelijkheden en voorwaarden zijn.

U weigert de slimme meter

Biedt uw netbeheerder u een slimme meter aan? Dan mag u nee zeggen. Uw netbeheerder geeft aan hoe u dat kunt doen. De netbeheerder plaatst dan een digitale meter die geen meterstanden doorgeeft. 

De netbeheerder kan zo uw meter niet op afstand uitlezen. Wilt u later toch een slimme meter? Dan mag uw netbeheerder daarvoor kosten rekenen:

Werkt uw bestaande meter nog goed? Dan mag u die blijven gebruiken tot hij kapot gaat. Als het zover is, plaatst de netbeheerder een slimme meter of een gewone digitale meter. Maar als u de slimme meter eerder hebt geweigerd, moet u daar mogelijk wel voor betalen.

Let op

Hebt of krijgt u zonnepanelen? Vanaf 2023 moet u dan een slimme meter in huis hebben. Of een digitale meter die meet wat u teruglevert.

U laat uw meterstanden niet uitlezen

Hebt u al een slimme meter, of verhuist u naar een huis met een slimme meter? Dan kunt u uw netbeheerder vragen de doorgifte van uw meterstanden uit te zetten. U moet dan zelf jaarlijks de meterstanden doorgeven aan uw leverancier.

Uw netbeheerder leest uw meterstanden dan niet op afstand uit. U kunt wel voor uzelf een display of energieverbruiksmanager aan de meter koppelen. U kunt altijd vragen de doorgifte weer aan te zetten.

Kijk op de website van uw netbeheerder hoe u de slimme meter aan en uit laat zetten. Vaak is dit gratis.

U wilt helemaal geen slimme meter

Is uw oude meter aan vervanging toe? Of verhuist u naar een huis met een slimme meter? En wilt u geen slimme meter? U mag de slimme meter laten vervangen door een digitale meter. Daarvoor kunt u een verzoek indienen bij uw netbeheerder . Hier moet u wel voor betalen. 

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.