Iets vragen of melden?

Uw rechten in de garantieperiode van een vervoermiddel

Geeft de verkoper of de fabriek u garantie op uw vervoermiddel voor een bepaalde tijd? Dat noemen we dan de garantieperiode. In de garantievoorwaarden staat wanneer u precies garantie hebt. Wilt u dus weten waar u recht op hebt? Lees dan de garantievoorwaarden. Deze staan meestal in de algemene voorwaarden, of op de kassabon. Soms krijgt u ook een garantiebewijs.

Wat is een garantiebewijs?

Op het garantiebewijs van een product staan de rechten van de koper. Ook het volgende staat er op:

  • de naam en het adres van de verkoper of de fabrikant;
  • hoe lang de garantieperiode is;
  • het gebied waarvoor de garantie geldt;
  • dat u naast de garantie ook nog uw wettelijke rechten hebt.

U moet het garantiebewijs op papier of digitaal krijgen.

Garantie van de fabrikant

Meestal krijgt u de garantie van de fabrikant. U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft dus geen wettelijke plichten zoals de verkoper. Daarom kan de fabrikant andere garantievoorwaarden hebben. Bijvoorbeeld dat u bij een reparatie het arbeidsloon zelf betaalt. Dat mag. U kunt proberen om deze kosten door de verkoper te laten betalen.

Tip

Gaat uw vervoermiddel kapot? Neem dan altijd eerst contact op met de verkoper. Want u hebt met hem een overeenkomst gesloten. Doet u dat niet, en gaat u meteen naar de fabrikant? Dan kan het gebeuren dat u de verkoper later niet meer aansprakelijk kunt stellen.

Is de garantieperiode voorbij?

Is uw vervoermiddel kapot en is de extra garantie of fabrieksgarantie voorbij? Dan hebt u nog steeds rechten. U kunt dan dus nog steeds met het vervoermiddel teruggaan naar de winkel of garage. Let op: het moet dan wel gaan om een vervoermiddel dat ondeugdelijk is! U moet de verkoper uitleggen dat u het vervoermiddel normaal hebt gebruikt en dat het toch zomaar stuk is gegaan. U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Als de winkel dat niet kan of niet wil, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt.

Let op

Hebt u een product lange tijd zonder problemen kunnen gebruiken voordat het kapot gaat? Dan kunt u niet meer al uw geld terug vragen. Dat is dan niet redelijk.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer