Iets vragen of melden?

Mijn reisaanbieder is failliet. Wat zijn mijn rechten?

De wet verplicht een reisaanbieder om maatregelen te nemen voor het geval zij failliet gaat of bijna failliet is. Let op: dat geldt alleen voor pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen en niet voor losse tickets of accommodaties.

Wat zijn mijn rechten als mijn reisaanbieder failliet is gegaan?

Hebt u een pakketreis of gekoppeld reisarrangement geboekt en is de reisaanbieder failliet? En hebt u al (een deel van) de reissom betaald? Dan krijgt u het geld dat u al hebt betaald terug. Of een andere reisaanbieder neemt uw reis over, zodat uw reis gewoon door kan gaan. Bent u al op reis? En was het vervoer onderdeel van de pakketreis of gekoppeld reisarrangement? Dan moet de maatregel ervoor zorgen dat u weer terug kunt reizen.

Veel reisaanbieders zijn aangesloten bij een garantiefonds. Bijvoorbeeld de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden), GGTO (Garantiefonds voor  Gespecialiseerde Touroperators) of de STO (Stichting Take Over). Of een ander garantiefonds. Ook kan de reisaanbieder andere maatregelen hebben genomen. De reisaanbieder moet duidelijk bekend maken welke maatregelen er zijn om u te beschermen. Dit kan bijvoorbeeld in een folder of op de website.

Wat doet de curator?

Heeft de reisaanbieder geen maatregelen genomen? Of zijn de maatregelen die zij had getroffen niet voldoende? Neem dan contact op met de curator. De curator is degene die het faillissement afhandelt. Door het faillissement mag de reisaanbieder zelf niet meer beslissen over het geld en de reizen die zij uitvoert. De rechtbank benoemt iemand die daarover mag beslissen. Dat is de curator. De curator gaat proberen zoveel mogelijk schulden te betalen.

Mijn reisaanbieder is failliet. Wat kan ik doen?

Wat u kunt doen, hangt af van de maatregelen die uw reisaanbieder heeft genomen. Hieronder leggen we per situatie uit wat u kunt doen.

Is uw reisaanbieder aangesloten bij een garantiefonds?

Neem dan contact op met het garantiefonds. Of kijk op de website van het garantiefonds wat u moet doen.

Is de reisaanbieder niet aangesloten bij een garantiefonds? Maar zijn er andere maatregelen genomen?

Kijk dan in de voorwaarden van deze maatregelen wat u moet doen.

Heeft de reisaanbieder geen maatregelen genomen? Of zijn de maatregelen niet voldoende?

Neem dan contact op met de curator. Geef aan welke reis u hebt geboekt. Gaat u nog op reis? Vraag of uw reis nog doorgaat. Soms kan de reis namelijk toch doorgaan omdat de reisaanbieder het geld voor uw reis al heeft betaald aan het hotel en de luchtvaartmaatschappij. Gaat de reis niet door? Vraag dan aan de curator uw geld terug. Of u nog iets terug krijgt hangt af van hoeveel schulden de reisaanbieder had. Op de website rechtspraak.nl staat het centraal insolventieregister. Daar kunt u zien wie de curator is. En wat zijn contactgegevens zijn.

Tip

Controleer altijd voor u boekt welke maatregelen uw reisaanbieder heeft genomen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer