Iets vragen of melden?

Mobiele internetdiensten

Hier leest u wat mobiele internetdiensten zijn, hoe u eraan komt en hoe u ze kunt stopzetten.

Wat is een mobiele internetdienst?

Een mobiele internetdienst is een dienst waarbij u op uw mobiele telefoon informatie op internet kunt bekijken of downloaden. Bijvoorbeeld filmpjes, live TV, nieuws, muziek of ringtones. Een mobiele internetdienst is altijd een betaalde dienst. De dienst kan een eenmalige dienst of een abonnementsdienst zijn. U betaalt voor de dienst via uw telefoonrekening.

Let op

Een mobiele internetdienst is niet hetzelfde als een sms-dienst.

Hoe kom ik aan een mobiele internetdienst?

Mobiele internetdiensten worden meestal via een website op uw mobiele telefoon aangeboden.

Een voorbeeld: op een website wordt een abonnement aangeboden waarbij u voetbalwedstrijden op uw mobiele telefoon kunt bekijken. Wilt u op het aanbod ingaan? Dan klikt u op het filmpje. U krijgt dan een scherm te zien met daarop de volgende informatie:

  • inhoud van de dienst,
  • de duur van de dienst (éénmalig of abonnement),
  • de kosten van de dienst,
  • de voorwaarden van de dienst.

Om de dienst ook echt te bevestigen klikt u op ‘Akkoord’. Daarna krijgt u een bericht waarin uw aanmelding wordt bevestigd. In de bevestiging staat ook hoe u zich weer kunt afmelden voor de dienst.

Wat is het verschil tussen een sms-dienst en een mobiele internetdienst?

Bij een mobiele internetdienst krijgt u alleen toegang tot een website. Daar kunt u dan zelf de informatie bekijken of downloaden.

Bij een sms-dienst krijgt u de informatie direct op uw mobiel. Bijvoorbeeld in een sms-bericht.

Tip: Neemt u een dienst af, maar weet u niet of het een sms-dienst of een mobiele internetdienst is? Vraag dit dan na bij uw telefoonaanbieder.

Hoe kan ik zien welke mobiele internetdiensten ik gebruik?

  1. via uw mobiele telefoonrekening. Op de rekening staan de mobiele internetdiensten als aparte kostenpost vermeld.
  2. via de website van Payinfo. Op deze website staat een overzicht van al uw mobiele internetdiensten.

Op mijn mobiele telefoonrekening zie ik de naam Payinfo staan. Is Payinfo de leverancier van de mobiele internetdienst?

Nee. Payinfo levert zelf geen mobiele internetdiensten. De website payinfo.nl geeft informatie over de mobiele internetdiensten die u hebt afgenomen.

Hoe kan ik een mobiele internetdienst stopzetten?

Daarvoor moet u naar de website van Payinfo. Dit kunt u doen via uw computer of via uw mobiele telefoon. Doet u dit via uw computer? Dan moet u op de website eerst uw mobiele telefoonnummer invullen. Bezoekt u de website via uw mobiele telefoon? Dan is het invullen van uw telefoonnummer niet nodig.

Daarna krijgt u op uw mobiele telefoon een toegangscode om in te loggen. Na het inloggen ziet u een overzicht van alle diensten die u afneemt. Ook ziet u hier de namen en contactgegevens van de dienstaanbieders.

Wilt u een dienst stopzetten? Dan klikt u die dienst aan. Daarna kiest u voor ‘abonnement opzeggen’ en ‘bevestigen’. Via Payinfo wordt de afmelding doorgegeven aan de aanbieder van de mobiele internetdienst.

Wat kan ik doen als stopzetten via Payinfo niet lukt?

Dan kunt u dit doen via uw mobiele telefoonaanbieder. Geef in dat geval ook bij uw telefoonaanbieder aan dat stopzetten via payinfo.nl niet is gelukt.

De Gedragscode Betaalde Mobiele Internetdiensten

Aanbieders van mobiele internetdiensten en mobiele telefoonaanbieders hebben met elkaar afspraken gemaakt. Deze staan in de Gedragscode Betaalde Mobiel Internet Diensten. De gedragscode is opgesteld in 2009 door de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten.

In de gedragscode staat onder andere:

  • hoe een mobiele internet dienst moet worden aangeboden,
  • welke voorwaarden er gelden voor de informatie in het bevestigingsscherm, welkomstscherm en afmeldscherm,
  • welke regels er gelden bij het afhandelen van klachten.

Meer weten over de Gedragscode Betaalde Mobiel Internetdiensten? Kijk dan op de website van de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten:

Ik heb een hoge mobiele telefoonrekening door een ongewenste mobiele internet dienst. Ik wil de rekening niet betalen. Of een deel van de rekening terug. Wat kan ik doen?

  1. Klaag bij de aanbieder van de mobiele internet dienst. Geef duidelijk aan wat uw klacht is en welke oplossing u vraagt.
  2. Weet u niet wie de aanbieder van de mobiele internet dienst is? Of weet u het wel, maar hebt u geen contactgegevens? Kijk dan eerst op de website van Payinfo. In uw overzicht vindt u bij elke mobiele internet dienst die u afneemt de naam en contactgegevens van de aanbieder.
  3. Kunt u de aanbieder niet bereiken? Of komt u er samen met de aanbieder niet uit? Dien dan een klacht in bij uw mobiele telefoonaanbieder.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer