Iets vragen of melden?

Faillissement ondernemer

Wat is een faillissement?

De rechtbank verklaart een ondernemer failliet als hij schulden heeft en deze niet meer kan betalen. Soms gebeurt dat als de ondernemer hierom vraagt, en soms als de schuldeisers van de ondernemer hierom vragen.

Door het faillissement mag de ondernemer zelf niet meer beslissen over het geld en de spullen die hij nog over heeft. De rechtbank benoemt iemand die daarover mag beslissen. Dat is de curator. De curator kan met de waarde van de spullen die er nog zijn, schulden betalen.

U kunt in de volgende vier situaties contact opnemen met de curator van een failliet bedrijf. Vaak kan dat alleen via een brief. Vraag daar anders naar als u contact met hem hebt.

Ik heb iets besteld

De curator kan u vertellen of u de bestelling nog kunt krijgen. Kunt u het product niet meer krijgen? Dan kunt u de koopovereenkomst ontbinden. U hoeft dan niets te betalen. Kan het product nog wel worden geleverd? Dan moet u het ook betalen.

Ik heb een aanbetaling gedaan op een product

Hebt u al een aanbetaling gedaan, maar kan de failliete ondernemer uw bestelling niet meer leveren? Dan moet u wachten totdat de curator het faillissement heeft afgewikkeld. Dat betekent dat de curator heeft bekeken hoeveel geld er nog over is. En welke schuldeisers betaald kunnen worden. Er is dan een kans dat u het geld van uw aanbetaling niet terugkrijgt. Of alleen een gedeelte. Soms heeft een bedrijf een garantieregeling voor aanbetalingen. Kijk in de algemene voorwaarden of dat bij u zo is.

Om uw vordering in te dienen bij de curator kunt u onze voorbeeldbrief gebruiken.

Ik heb te maken met een ondeugdelijk product, en ik wil graag een oplossing voor mijn klacht

U kunt nagaan wie de curator is en bij hem uw klacht neerleggen. De curator kan u vertellen of er nog een oplossing voor uw klacht is. Is deze oplossing er niet? Dan hebt u het recht om de koopovereenkomst te ontbinden. U hebt dan recht op uw geld terug. Hebt u het product al enige tijd gebruikt? Dan kan het redelijk zijn dat u niet uw hele aankoopbedrag terugkrijgt. Als u uw geld terug wilt moet u dit ook bij de curator aangeven. Het is in de meeste gevallen niet makkelijk om uw geld terug te krijgen, omdat andere schuldeisers vaak voorrang hebben. En het geld vaak op is.

Hebt u nog fabrieksgarantie op het product? Vraag de fabrikant dan om een oplossing. Wilt u weten wat u kunt vragen van de fabrikant? Lees dan de garantievoorwaarden. Deze krijgt u vaak bij de aankoop van het product, in een garantieboekje of garantiecertificaat. Hebt u geen fabrieksgarantie meer? Dan kan het soms toch helpen om de fabrikant te vragen om een oplossing. Hoewel hij dit dan niet verplicht is, kunt u misschien wel samen tot een goede oplossing komen.

Ik heb een product teruggegeven aan het bedrijf om het te laten repareren

Dan kunt u het product terugvragen bij de curator. Misschien vraagt de curator u om te bewijzen dat het product van u is. Bijvoorbeeld met een aankoopbon of een reparatiebon. Om uw product terug te vragen kunt u onze voorbeeldbrief te vragen.

Waar kan ik meer informatie vinden over het faillissement?

Op de website Rechtspraak.nl staat het insolventieregister. In dit register kunt u zoeken op naam van het bedrijf. U kunt hier informatie vinden over het faillissement en de curator.

De Kamer van Koophandel kan u ook vertellen of een bedrijf failliet is. U kunt er ook het adres van de curator krijgen. Het telefoonnummer van de Kamer van Koophandel is: 0900 - 1234567.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer