Telefoonnummers

Wat zijn de regels voor 0900-, 0906-, 0909- of 18-nummers (betaalde informatienummers)?

Belt u naar een telefoonnummer dat begint met 0900, 0906, 0909 of 18? Dan betaalt u vaak extra kosten. U betaalt namelijk ook voor de dienst die het bedrijf via het nummer levert. Bijvoorbeeld een doorschakeldienst of belspel. Voor betaalde informatienummers gelden daarom regels.

Belt u met een informatienummer? Dan moet de aanbieder u duidelijk en goed verstaanbaar vertellen:

  • Wie de aanbieder van het nummer is
  • Wat de belangrijkste kenmerken van de dienst zijn
  • Wat het kost om het nummer te bellen

Wat kost het bellen naar een informatienummer?

Als u een informatienummer belt, hoort u eerst wat het kost. U betaalt pas nadat u deze informatie hebt gekregen. Vindt u het tarief te hoog? Dan kunt u nog ophangen.
Hoeveel u betaalt hangt af van het informatienummer en uw abonnement. U betaalt 2 tarieven:

  • Het beltarief: dit zijn uw normale belkosten. De hoogte hangt af van uw abonnement.
  • Het informatietarief: dit bedrag betaalt u voor de informatie of de dienst. Bijvoorbeeld een doorschakeldienst of een belspel. Het bedrijf achter het informatienummer bepaalt de hoogte van het informatietarief. Hij kan een bedrag per minuut of per gesprek rekenen. Soms is er ook een starttarief. U betaalt dit bedrag via uw telefoonrekening.

Let op! Pas op voor dure doorschakeldiensten

Zoekt u een telefoonnummer op internet? Let dan goed op dat u het juiste zoekresultaat gebruikt. Vaak staat bovenaan de zoekresultaten een nummer van een dure doorschakeldienst of doorverbindservice. Deze dienst verbindt u door, maar blijft daarna een hoog tarief rekenen. Instanties zoals de Belastingdienst, de Politie en klantenservices van bedrijven zijn via eigen nummers gratis of tegen een goedkoper tarief bereikbaar. Vergelijk daarom de zoekresultaten met elkaar en bel niet zomaar het bovenste zoekresultaat.

Let op! Geen extra kosten voor klantenservice

Hebt u een vraag of een klacht over een dienst of een product dat u hebt gekocht? Dan moet u daarvoor meestal bellen naar de klantenservice. Bijvoorbeeld van uw energieleverancier of uw verzekeraar. Het bedrijf mag hiervoor geen extra kosten rekenen. U betaalt alleen uw normale belkosten.

Wanneer maakt een bedrijf misbruik van een informatienummer?

Het bedrijf achter het informatienummer mag geen misbruik maken van het informatienummer. Hij probeert dan extra geld van u te krijgen. Van misbruik kan bijvoorbeeld sprake zijn als:

  • U vooraf verkeerde of geen informatie hoort, bijvoorbeeld over de kosten per minuut of de totale kosten van het gesprek.
  • U aan de lijn wordt gehouden zonder dat u iemand te spreken krijgt. Of zonder dat u de dienst krijgt waarvoor u belde. Bijvoorbeeld: u moet 10 tot 20 minuten wachten en u hangt op omdat het te lang duurt.
  • De aanbieder tijdens het gesprek de verbinding verbreekt, zonder dat u de dienst krijgt waarvoor u belde. En u voor dit gesprek een vast tarief per gesprek moet betalen.
  • U belt met een nummer en u krijgt niet te horen dat u met een doorschakeldienst belt. U denkt dat u het bedrijf waar u naar op zoek bent rechtstreeks belt.
  • U belt met een doorschakeldienst en u krijgt niet te horen dat u het tarief per minuut ook blijft betalen nadat u bent doorgeschakeld.

Wat kan ik doen als ik een klacht heb over een informatienummer?

Hebt u een klacht over de kosten van een informatienummer? Meldt de aanbieder bijvoorbeeld een verkeerd tarief vooraf? Of krijgt u helemaal geen tarief te horen? Dan kunt u het volgende doen:

Bespreek uw klacht met uw telefoonaanbieder

Neem contact op met uw telefoonaanbieder. Misschien kan die het probleem eenvoudig oplossen. U kunt uw klacht ook bespreken met de aanbieder van het informatienummer.
Kan of wil uw telefoonaanbieder uw klacht niet oplossen? Ga dan verder naar de volgende stap.

Wacht met het betalen van de extra kosten

Als u een klacht hebt over een informatienummer, hebt u het recht om de betaling van de extra kosten uit te stellen. Het gaat dan om de kosten voor de informatie of de dienst, dus niet om de gewone belkosten. Op uw telefoonrekening ziet u om welk bedrag het gaat. De rest van de rekening moet u wel betalen.

Hebt u de rekening al per automatische incasso betaald? Laat de extra kosten dan op uw rekening terugstorten. Dit kunt u regelen via uw bank.

Hebt u prepaid betaald? Vraag dan of uw telefoonaanbieder de extra kosten wil terugstorten.

Schrijf een brief of e-mail aan uw telefoonaanbieder

Schrijf wat uw klacht is en waarom u het niet eens bent met de rekening. Schrijf ook dat u de extra kosten voor het informatienummer daarom niet betaalt. En vraag uw aanbieder om die kosten terug te storten, als u al betaald hebt.

Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef uw aanbieder een redelijke termijn. En schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als hij geen goede oplossing biedt. Gebruik onze voorbeeldbrieven:

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.