Internationaal bellen en internetten

Ik heb een prepaid-telefoon. Kan ik in een ander EU-land bellen en internetten zoals in Nederland?

Ja. Ook met uw prepaid betaalt u hetzelfde als in Nederland. Maar in deze 2 situaties mag uw aanbieder een toeslag vragen:

U betaalt minder dan 4,50 euro exclusief BTW per GB

Hoe weet ik hoeveel ik per GB betaal?  Begint u met internetten in een ander EU-land? Deel dan uw beltegoed (exclusief BTW) door 4,50. De uitkomst van de som is de hoeveelheid GB’s die u net als in Nederland kunt gebruiken.

U bent langer dan 4 maanden in een ander EU-land

Bent u de laatste 4 maanden meer in het buitenland dan thuis?  En gebruikt u uw prepaid in het buitenland meer dan thuis? Dan krijgt u een waarschuwing van uw aanbieder. Blijft u daarna gebruik maken van uw telefoon in het buitenland? Dan mag de aanbieder een toeslag aan u vragen.

In beide situaties is de toeslag maximaal:  

  • voor bellen 0,032 euro per minuut
  • voor sms’en 0,01 euro per sms
  • voor internet 4,50 euro per gigabyte (GB).

Deze bedragen zijn exclusief BTW.

Uw aanbieder kijkt altijd naar uw aantal roamingdagen in de laatste 4 maanden. Een dag telt als een roamingdag als uw mobiele telefoon die dag alleen contact met buitenlandse netwerken maakt. Woont u in een grensgebied en maakt uw telefoon minimaal 1 keer contact met uw thuisnetwerk? Of doet u op één dag een buitenlandse stedentrip, bijvoorbeeld een dagje Antwerpen? Dan telt die dag niet als een roamingdag.

Wat kan ik doen met een klacht over roaming?

Klopt uw rekening niet? Of laat uw aanbieder u bijvoorbeeld niet internetten als in Nederland? En wil de telecomaanbieder het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar de aanbieder. Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt.

Herbruikbaar blok - Uw recht halen en melden [UITKLAPPER]

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.