Maakt u in het buitenland gebruik van uw mobiele telefoon, om te bellen, sms'en of internetten? Dan bent u aan het roamen. In de Europese Unie (EU) betaalt u voor roaming hetzelfde als in Nederland. Maar soms mag uw aanbieder een toeslag vragen.
Gebruikt u uw mobiel in een ander land binnen de EU? Dan betaalt u dezelfde kosten als in Nederland. Ook voor het ontvangen van telefoontjes betaalt u dan niets, net als thuis.
Maar in deze 3 situaties mag uw aanbieder een toeslag vragen:
Bent u de laatste 4 maanden meer in het buitenland dan thuis? En gebruikt u uw telefoon in het buitenland meer dan thuis? Dan krijgt u een waarschuwing van uw aanbieder. Blijft u daarna gebruik maken van uw telefoon in het buitenland? Dan mag de aanbieder een toeslag aan u vragen.
De toeslag is maximaal:
Uw aanbieder kijkt altijd naar uw aantal roamingdagen in de laatste 4 maanden. Een dag telt als een roamingdag als uw mobiele telefoon die dag alleen contact maakt met buitenlandse netwerken.
Woont u in een grensgebied en maakt uw telefoon minimaal 1 keer contact met uw thuisnetwerk? Of doet u op één dag een buitenlandse stedentrip, bijvoorbeeld een dagje Antwerpen? Dan telt die dag niet als een roamingdag.
Betaalt u minder dan 1,50 euro exclusief BTW per GB? Dan is er een limiet aan het aantal GB’s dat u onder uw Nederlandse voorwaarden kunt gebruiken. Deze limiet is lager dan uw bundel in Nederland. Gaat u over deze limiet heen? Dan mag uw aanbieder een toeslag vragen. Uw aanbieder moet u daarover wel vooraf informeren. En hij moet u waarschuwen als u deze limiet bereikt.
Weten hoeveel u per GB betaalt? Deel uw maandelijkse abonnementskosten (exclusief BTW) door het aantal GB’s. Uw abonnementskosten zijn de kosten die u maandelijks aan uw aanbieder betaalt. Het maakt dus niet uit of u ook voor bellen en sms’en betaalt. De uitkomst van deze som is wat u maandelijks per GB betaalt.
Wilt u weten hoeveel u kunt internetten in de EU zonder toeslagen? Net als in Nederland? Dit hangt van uw abonnement af. Bereken hoeveel data u minimaal mag gebruiken.
Verbruikt u meer dan uw limiet? Dan mag uw aanbieder een toeslag vragen. Deze toeslag is maximaal 3 euro exclusief BTW per GB. De aanbieder mag ook de hoeveelheid GB’s beperken in plaats van een toeslag te vragen.
Ook als u onbeperkt internet hebt, kunt u zonder extra kosten in een ander EU-land internetten. Maar niet meer onbeperkt. Er is een limiet aan het aantal GB’s dat u onder uw Nederlandse voorwaarden kunt gebruiken.
Verbruikt u meer dan deze limiet? Dan mag uw aanbieder een toeslag vragen. Deze toeslag is maximaal 3 euro exclusief BTW per GB. De aanbieder mag de hoeveelheid GB’s beperken in plaats van een toeslag te vragen.
Hoeveel kunt u minimaal internetten in de EU zonder toeslagen? Net als in Nederland? Dit hangt van uw abonnement af. Bereken hoeveel data u minimaal mag gebruiken.
Wat u moet betalen voor internetten in een ander EU-land hangt af van:
Er zijn 3 mogelijkheden:
Uw aanbieder berekent uw kosten in 3 stappen:
Uw aanbieder berekent uw kosten in 3 stappen:
Uw aanbieder berekent uw dataverbruik in 3 stappen:
Belt u met uw Nederlandse telefoon bijvoorbeeld vanuit Spanje naar Duitsland? Of stuurt u een sms? Dan betaalt u alleen uw gebruikelijke Nederlandse belkosten. En belt u bijvoorbeeld in Frankrijk naar een plaatselijk restaurant of luistert u daar uw voicemail af? Ook dan betaalt u alleen nog uw gebruikelijke Nederlandse belkosten.
Bent u van plan te bellen, sms'en of internetten buiten de EU? Vraag uw aanbieder dan vooraf welke prijzen daar gelden. Dit mag de aanbieder zelf bepalen. Uw aanbieder waarschuwt u wel als u hoge kosten maakt. Hij kan zelfs uw internet blokkeren.
Ja, zolang u gewoon gebruik maakt van een mobiel netwerk op het land. Bijvoorbeeld als u vlak langs de Europese kust vaart. Maar sommige schepen en vliegtuigen hebben ook een eigen mobiel netwerk dat via een satelliet verbinding maakt met de rest van de wereld. Daar kunt u dan op volle zee of in een vliegtuig gebruik van maken. Deze satellietverbinding valt niet onder de Europese regels. De kosten kunnen soms heel hoog zijn.
Meestal kiest uw telefoon automatisch het sterkste signaal. Maakt uw mobiele telefoon verbinding via een satellietnetwerk? Dan krijgt u een SMS van uw mobile aanbieder met informatie over de tarieven. Deze tarieven kunnen heel hoog zijn.
Wilt u voorkomen dat uw telefoon automatisch verbinding maakt met een satellietnetwerk? Zet uw telefoon dan in de vliegtuigstand. Of maak gebruik van wifi, als dat mogelijk is. Soms moet u wel voor de wifi betalen.
Klopt uw rekening niet? Of laat uw aanbieder u bijvoorbeeld niet internetten als in Nederland? En wil de telecomaanbieder het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar de aanbieder. Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt.