Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Ik kan geen gebruik maken van mijn internet, telefonie of televisie. Wat kan ik doen?

Hebt u een abonnement afgesloten voor internet, telefonie of televisie? Maar kunt u geen gebruik maken van een of meer van deze diensten? Kijk dan eerst wat de oorzaak van het probleem is. Ligt het probleem bij uw telecomaanbieder? Dan moet hij het oplossen.

Als u een abonnement hebt afgesloten met een telecomaanbieder, dan moet deze aanbieder de diensten leveren die u met hem hebt afgesproken. Ook moet hij ervoor zorgen dat de diensten goed werken. Soms koopt of huurt u bij uw aanbieder bepaalde apparatuur, bijvoorbeeld een modem of digitale ontvanger. Dan moet uw aanbieder ervoor zorgen dat deze apparatuur goed is.

Wat kan ik doen als mijn internet, telefonie of televisie niet goed werkt?

Kunt u geen gebruik maken van uw internet, telefonie of televisie? Kunt u bijvoorbeeld wel bellen, maar niet gebeld worden? Of hebt u geen internetverbinding? Onderzoek dan eerst waar het probleem zit. Soms ligt het aan uw eigen apparatuur, bijvoorbeeld uw televisie of computer. In dat geval moet u het probleem zelf oplossen of laten oplossen. Ligt het probleem aan de dienst zelf of aan de apparatuur die de aanbieder geleverd heeft? Dan moet de aanbieder het probleem oplossen. Dit moet u dan wel kunnen aantonen. Verzamel daarom zo veel mogelijk bewijs.

Tip

Weet u niet waardoor het probleem wordt veroorzaakt? Neem dan contact op met uw aanbieder. Die kan u soms tips geven om bepaalde oorzaken te kunnen uitsluiten. Ook vindt u op de website van uw aanbieder vaak informatie over hoe u uw toestel moet instellen.

Wat kan ik doen bij een storing of een probleem met het bereik van mijn telefoon?

Ligt het probleem niet aan uw eigen apparatuur? Dan kunt u te maken hebben met een storing. U kunt dan tijdelijk geen gebruik maken van een of meer van uw diensten. Ligt de storing aan uw aanbieder? Dan hebt u soms recht op compensatie.

Hebt u wel eens problemen met het bereik van uw mobiele telefoon? Bijvoorbeeld als u op een bepaalde plek bent? Dan kunt u soms een klacht indienen bij uw telecomaanbieder.

Wat kan ik doen als het probleem aan mijn aanbieder ligt?

Ligt het probleem niet aan uw eigen apparatuur? Of aan een storing of slecht bereik? Vraag uw telecomaanbieder dan om een oplossing. Wil hij het probleem niet oplossen? Neem dan de volgende stappen:

1 Schrijf een brief of e-mail naar uw telecomaanbieder

Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef uw aanbieder een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als uw aanbieder geen goede oplossing biedt.

2 Beëindig het abonnement

Krijgt u geen goede oplossing binnen een redelijke termijn? Dan kunt u het abonnement beëindigen. Dit noemen we ook wel 'ontbinden'. U hoeft dan niets meer te betalen en de aanbieder moet de dienst stoppen. Ook hebt u soms recht op uw geld terug voor de periode dat u de dienst niet of niet volledig kon gebruiken. U moet dan wel kunnen bewijzen dat u meteen geklaagd hebt toen u het probleem ontdekte.

Om het abonnement te ontbinden, schrijft u een brief naar uw aanbieder. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Let op

U kunt de overeenkomst alleen ontbinden of gedeeltelijk ontbinden als uw klacht ernstig genoeg is. Dus als de dienst vaker of voor lange tijd niet goed werkt.

Los het nu op!

Zie ook