Iets vragen of melden?

Het verplaatsen van uw aansluiting voor telefoon en internet

U kunt uw aansluiting voor telefonie en internet verplaatsen in huis. Maar dat mag u nooit zelf doen. De aansluiting in uw woning is eigendom van uw netbeheerder. Daarom kunt u uw netbeheerder vragen om de aansluiting te verplaatsen.

Wie is mijn netbeheerder?

De netbeheerder is de eigenaar van de kabels en aansluiting. Uw netbeheerder kan hetzelfde bedrijf zijn als uw aanbieder van internet en telefonie. Maar u kunt ook voor een andere telecomaanbieder hebben gekozen. Uw aanbieder maakt dan gebruik van het netwerk van de netbeheerder. Weet u niet wie uw netbeheerder is? Vraag dit dan na bij uw telecomaanbieder.

Wie betaalt de kosten voor de verplaatsing?

Is de verplaatsing noodzakelijk? Dan betaalt de netbeheerder de kosten voor de verplaatsing. Is de verplaatsing niet noodzakelijk? Dan betaalt u de kosten zelf.

Wanneer is een verplaatsing noodzakelijk?

Een verplaatsing is noodzakelijk als er bij een verbouwing kans is op beschadiging van de aansluiting en kabels. U kunt door dit risico de verbouwing niet uitvoeren. Voor een noodzakelijke verplaatsing hoeft u niet te betalen.

Voorbeeld

U moet een hele muur verwijderen voor een verbouwing, waardoor de aansluiting verdwijnt.

Wanneer is de verplaatsing niet noodzakelijk?

Een verplaatsing is niet noodzakelijk als u de huidige plek van de aansluiting onhandig vindt. Of niet mooi. Voor een niet noodzakelijke verplaatsing moet u zelf betalen. Vraag uw netbeheerder wat dit kost. Uw netbeheerder mag niet meer vragen dan de werkelijk gemaakte kosten.

Binnen welke termijn moet de netbeheerder uw aansluiting verplaatsen?

Gaat u verbouwen en heeft u uw netbeheerder gevraagd om de aansluiting te verplaatsen? Dan moet uw netbeheerder dit zo snel mogelijk doen. In ieder geval binnen 16 weken.

Wat kan ik doen als de netbeheerder niet meewerkt aan verplaatsing van de aansluiting?

Neem contact op met de netbeheerder

U kunt bellen met de klantenservice, een e-mail sturen of het contactformulier invullen op de website. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen:

Schrijf een officiële brief of e-mail

Schrijf de netbeheerder een brief of e-mail met daarin uw klacht. En vraag een oplossing vóór een bepaalde datum. De tijd die u de netbeheerder geeft moet wel redelijk zijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de netbeheerder geen goede oplossing biedt.

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer