Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Wanneer kan ik mijn abonnement voor telefonie, internet of televisie opzeggen?

Sluit u een abonnement af voor telefonie, internet of televisie? Vaak zit u een tijd aan het abonnement vast. Wanneer kunt u opzeggen? En wat gebeurt er met uw abonnement als deze looptijd voorbij is?

Let op

Uw contract voor telefonie hoeft niet beëindigd te zijn om over te stappen. Maar als u voor het einde van de looptijd van uw contract een contract aangaat met een nieuwe aanbieder, moet u nog wel betalen voor het abonnement bij uw oude aanbieder. 

Informatie vooraf

Vraagt of krijgt u een nieuw aanbod voor telefonie, internet of televisie? Dan moet u eerst informatie krijgen over de belangrijkste eigenschappen van de dienst. Bijvoorbeeld:

  • de kwaliteit van het netwerk
  • de snelheid van het internet of de inhoud van het zenderpakket
  • de looptijd van het contract
  • de vaste kosten en kosten voor uw verbruik
  • de kosten voor het opzeggen

Zo kunt u verschillende aanbiedingen van providers vergelijken. En de dienst kiezen die bij uw situatie past.

Sluit u een contract af? Dan krijgt u een duidelijke samenvatting van deze informatie.

Hoe lang zit ik aan mijn telecomabonnement vast?

Hoe lang u aan het abonnement vastzit, hangt van uw contract af. Vaak is dat 1 of 2 jaar. Maar sommige abonnementen kunt u altijd opzeggen. Lees daarom uw contract goed door. Dan weet u wat voor u geldt. Uw aanbieder mag u niet meer dan 2 jaar aan het abonnement vasthouden. Een abonnement van 2 jaar mag wel. Maar de aanbieder moet een goede reden hebben om u zo lang vast te houden. Een korting kan bijvoorbeeld een goede reden zijn.

Neemt u tijdens uw contract een aanvullende dienst? Bijvoorbeeld: hebt u een internetabonnement en neemt u er televisie bij van dezelfde aanbieder? Dan blijft de einddatum van uw huidige contract hetzelfde.

Wilt u uw abonnement stoppen? En zit u er nog aan vast? U kunt altijd weg. Vaak moet u hier wel voor betalen. Bijvoorbeeld: de kosten voor de tijd die het abonnement nog zou duren. Of: de kosten van een telefoon die bij het abonnement hoorde en die u wilt houden. In uw contract staat waarvoor u betaalt en hoeveel.

Let op

Werken de diensten niet goed? Of veranderen de voorwaarden van uw contract? En wilt daarom uw abonnement beëindigen? Dan gelden andere regels:

Ik kan niet bellen, internetten of televisie kijken. Wat kan ik doen?

Wat doe ik als mijn aanbieder van telefonie, internet of televisie de prijzen of de algemene voorwaarden verandert?

Wanneer kan ik mijn abonnement opzeggen?

Is de vaste looptijd van uw abonnement voorbij? Dan kunt u het abonnement kosteloos opzeggen wanneer u wilt. U hebt een opzegtermijn van maximaal 1 maand. Die maand gaat meteen in op de dag dat u uw abonnement opzegt.

Ten minste 1 maand voordat uw abonnement afloopt, stuurt uw aanbieder u een bericht hierover. U krijgt dan ook een aanbod met de voordeligste tarieven die dan gelden. U hoeft niet op dit aanbod in te gaan. U kunt ook kiezen voor een andere aanbieder.

Gaat u wel in op het aanbod? Dan gaat er meestal een nieuwe looptijd in van 1 of 2 jaar. Lees uw nieuwe contract goed door. Dan weet u waar u aan toe bent.

Zegt u uw abonnement niet op? Dan blijft uw abonnement doorlopen totdat u het opzegt.

Vraag om een bevestiging van de opzegging

Zegt u het abonnement op? Vraag uw aanbieder de opzegging per mail of per brief te bevestigen. Is er later discussie over de opzegging? Dan kunt u bewijzen dat u het abonnement hebt opgezegd. 
Krijgt u maar geen bevestiging van uw aanbieder? Dan kunt u overwegen om een aangetekende brief naar uw aanbieder te sturen. U hebt dan een bewijs dat u hebt opgezegd. Ook als de aanbieder niet op uw brief reageert.

Gaat u verhuizen?

Zit u nog vast aan uw abonnement? En wilt u het opzeggen omdat u gaat verhuizen? Kijk in de algemene voorwaarden van uw aanbieder. Sommige aanbieders sturen u een rekening voor de maanden dat het abonnement nog duurt. Maar andere aanbieders hebben een verhuisregeling.

Ik heb een klacht over het opzeggen van mijn telecomabonnement

Wilt u uw contract opzeggen? En werkt de aanbieder niet mee? Of bent u het niet eens met de kosten? Schrijf dan een brief of e-mail naar de telecomaanbieder.

Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt.

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook