Mag een aanbieder van internet, televisie, vaste telefonie of mobiele telefonie mij zomaar afsluiten?
Uw aanbieder mag u niet zomaar afsluiten van internet, televisie, vaste telefonie of mobiele telefonie. Houdt u zich niet aan de overeenkomst? Dan mag uw aanbieder u soms wel afsluiten.
U betaalt bijvoorbeeld de rekening niet op tijd. Uw aanbieder moet u dan wel eerst de mogelijkheid geven om alsnog te betalen. Hij stuurt u bijvoorbeeld een brief of e-mail waarin hij u een laatste termijn geeft om te betalen. Betaalt u binnen de termijn die de aanbieder u geeft? Dan voorkomt u dat u wordt afgesloten.
U leest in de algemene voorwaarden in welke gevallen uw aanbieder u zal afsluiten.
Ik vind dat ik onterecht ben afgesloten? Wat kan ik doen?
Neem contact op met de aanbieder
U kunt bellen met de klantenservice, een e-mail sturen of het contactformulier invullen op de website. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen:
Schrijf een officiële brief of e-mail
Schrijf de aanbieder een brief of e-mail met daarin uw klacht. En vraag een oplossing vóór een bepaalde datum. De tijd die u de aanbieder geeft moet wel redelijk zijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt. Wilt u kunnen bewijzen dat de aanbieder uw bericht ontvangen heeft? Stuur dan een aangetekende brief.
Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Vraag dan of die u kan helpen met een brief of verdere stappen. Hebt u geen rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u kijken of u bij het Juridisch Loket terecht kunt.
Komt u er samen niet uit?
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.