ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Internationaal bellen en internetten

Ik heb een prepaid-telefoon. Kan ik in een ander EU-land bellen en internetten zoals in Nederland?

Ja. Ook met uw prepaid betaalt u hetzelfde als in Nederland. Soms mag uw aanbieder een toeslag vragen. Wanneer moet u meer betalen? En hoeveel?

Wanneer moet ik een toeslag betalen?

Gebruikt u uw pre-paid mobiel in een ander EU-land? In deze 2 situaties mag aanbieder een toeslag vragen:

  • U betaalt minder dan 2,5 euro exclusief BTW per GB. Begint u met internetten in een ander EU-land? Deel dan uw beltegoed (exclusief BTW) door 2,5. De uitkomst van de som is de hoeveelheid GB's die u net als in Nederland kunt gebruiken.
  • U bent langer dan 4 maanden in een ander EU-land. Bent u de laatste 4 maanden meer in het buitenland dan thuis? En gebruikt u uw prepaid in het buitenland meer dan thuis? Dan krijgt u een waarschuwing van uw aanbieder. Blijft u daarna gebruik maken van uw telefoon in het buitenland? Dan mag de aanbieder een toeslag aan u vragen. Uw aanbieder kijkt altijd naar uw aantal roamingdagen in de laatste 4 maanden. Een dag telt als een roamingdag als uw mobiele telefoon die dag alleen contact met buitenlandse netwerken maakt. Woont u in een grensgebied en maakt uw telefoon minimaal 1 keer contact met uw thuisnetwerk? Of doet u op één dag een buitenlandse stedentrip, bijvoorbeeld een dagje Antwerpen? Dan telt die dag niet als een roamingdag.

Hoeveel toeslag moet ik betalen?

In beide situaties is de toeslag maximaal:

  • voor bellen 0,032 euro per minuut;
  • voor sms'en 0,01 euro per sms;
  • voor internet 2,50 euro per gigabyte (GB).

Deze bedragen zijn exclusief BTW.

Klopt uw rekening niet? Of laat uw aanbieder u bijvoorbeeld niet internetten als in Nederland? En wil de telecomaanbieder het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar de aanbieder. Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt.

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook