Internationaal bellen en internetten

Ik heb een prepaid-telefoon. Kan ik in een ander EU-land bellen en internetten zoals in Nederland?

Ja. Ook met uw prepaid betaalt u hetzelfde als in Nederland. Soms mag uw aanbieder een toeslag vragen. Wanneer moet u meer betalen? En hoeveel?

Wanneer moet ik een toeslag betalen?

Gebruikt u uw pre-paid mobiel in een ander EU-land? In deze 2 situaties mag aanbieder een toeslag vragen:

  • U betaalt minder dan 3 euro exclusief BTW per GB. Begint u met internetten in een ander EU-land? Deel dan uw beltegoed (exclusief BTW) door 3. De uitkomst van de som is de hoeveelheid GB’s die u net als in Nederland kunt gebruiken.
  • U bent langer dan 4 maanden in een ander EU-land. Bent u de laatste 4 maanden meer in het buitenland dan thuis? En gebruikt u uw prepaid in het buitenland meer dan thuis? Dan krijgt u een waarschuwing van uw aanbieder. Blijft u daarna gebruik maken van uw telefoon in het buitenland? Dan mag de aanbieder een toeslag aan u vragen. Uw aanbieder kijkt altijd naar uw aantal roamingdagen in de laatste 4 maanden. Een dag telt als een roamingdag als uw mobiele telefoon die dag alleen contact met buitenlandse netwerken maakt. Woont u in een grensgebied en maakt uw telefoon minimaal 1 keer contact met uw thuisnetwerk? Of doet u op één dag een buitenlandse stedentrip, bijvoorbeeld een dagje Antwerpen? Dan telt die dag niet als een roamingdag.

Hoeveel toeslag moet ik betalen?

In beide situaties is de toeslag maximaal:

  • voor bellen 0,032 euro per minuut;
  • voor sms’en 0,01 euro per sms;
  • voor internet 3,00 euro per gigabyte (GB).

Deze bedragen zijn exclusief BTW.

Wat kan ik doen met een klacht over roaming?

Klopt uw rekening niet? Of laat uw aanbieder u bijvoorbeeld niet internetten als in Nederland? En wil de telecomaanbieder het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar de aanbieder. Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt.

Herbruikbaar blok - Uw recht halen en melden [UITKLAPPER]

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.