Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Reisaanbieder wijzigt of annuleert de reis

De reisaanbieder mag niet zomaar uw reis wijzigen of annuleren. Kleine wijzigingen in de reis moet u soms accepteren. Bij annulering hebt u recht op uw geld terug. Soms hebt u ook recht op vergoeding van extra kosten.


Op deze pagina:


Grote wijzigingen hoeft u niet te accepteren

Een grote wijziging in uw reis hoeft u niet te accepteren. Kleine wijzigingen mag u niet altijd weigeren. Het is niet altijd duidelijk of het om een grote of een kleine wijziging gaat. Komt u hier niet uit met de aanbieder? Dan kunt u de Geschillencommissie of rechter vragen om een oordeel.

Kleine wijziging

Een kleine wijziging is bijvoorbeeld een vertrek van een uur later. Met zo’n wijziging moet u akkoord gaan. Tenzij u kunt uitleggen waarom de wijziging voor u een groot nadeel heeft. Bijvoorbeeld omdat u daardoor de excursie mist waarvoor u de reis hebt geboekt.

Grote wijziging

Een grote wijziging is bijvoorbeeld een veel slechter hotel. Of een vertrek van 1 of 2 dagen later of eerder. Hiermee hoeft u niet akkoord te gaan. Wil de aanbieder de reis toch door laten gaan met de wijziging? Dan mag u de reis zonder kosten annuleren. U kunt ervoor kiezen om akkoord te gaan met de wijziging. Is de kwaliteit van de reis minder? Dan hebt u recht op een korting.

Prijsverhoging mag soms

De reisaanbieder mag de prijs nadat u boekte soms nog verhogen. Welke regels gelden hangt af van of u een pakketreis boekte of een los vakantieverblijf of ticket.

Pakketreis

U boekte een pakketreis als u minimaal 2 reisonderdelen samen bij 1 reisaanbieder boekte, bijvoorbeeld:

  • vakantieverblijf, zoals een hotelkamer of appartement
  • vervoer, zoals een vlucht of een treinreis
  • huur van een voertuig, zoals een auto of motor
  • iets anders, zoals een rondleiding, skipas of toegang tot een attractiepark

De reisaanbieder mag de prijs van een pakketreis alleen verhogen als hij aan deze punten voldoet:

  • In het contract of de algemene voorwaarden staan duidelijke afspraken over prijsverhoging.
  • Uiterlijk 20 dagen voor vertrek laat de aanbieder weten hoe hij de prijs verhoogt en waarom.
  • De extra kosten hebben te maken met vervoer, brandstofprijzen, belastingen of wisselkoersen. Als deze kosten dalen, dan hebt u ook recht op een prijsverlaging.
  • Het gaat om een prijsverhoging van maximaal 8%.

Los vakantieverblijf of ticket

De eerste 3 maanden nadat u boekte mag de aanbieder de prijs nooit verhogen. Daarna mag het wel, maar alleen als:

  • de reden in de algemene voorwaarden staat, of
  • de wet is gewijzigd, bijvoorbeeld omdat de luchthavenbelasting omhoog gaat.

In alle andere gevallen hebt u recht op de oude prijs.

Verhoogt de aanbieder de prijs, terwijl dat niet mag? Gebruik dan onze voorbeeldbrief:

Bij annuleren recht op een andere reis of geld terug

De reisaanbieder kan een reis soms annuleren. Bijvoorbeeld in deze gevallen:

  • Er zijn te weinig aanmeldingen.
  • Het is niet veilig op de bestemming of tijdens de reis.
  • U houdt zich niet aan de afspraken, bijvoorbeeld omdat u te laat betaalt.
  • De reden staat in de algemene voorwaarden van de aanbieder.

Als de reden voor annuleren niet uw schuld is, dan hebt u recht op een andere reis van dezelfde kwaliteit. De aanbieder kan u een nieuw aanbod doen. Gaat u niet akkoord met het aanbod? Dan moet de aanbieder uw geld teruggeven. Is de reden voor annuleren uw schuld? Dan betaalt u vaak annuleringskosten.

Schadevergoeding vragen

Soms hebt u ook recht op schadevergoeding. Dat is een vergoeding voor de extra kosten die u hebt doordat de reis niet doorgaat. Bijvoorbeeld als u een andere vakantie moet boeken die duurder is. Of kosten voor uw inentingen.

Geen recht op schadevergoeding heeft u in deze gevallen:

  • Er zijn te weinig aanmeldingen voor de reis.
  • De reis gaat niet door vanwege overmacht.

Overmacht is bijvoorbeeld een natuurramp, oorlog of iets anders waar de aanbieder geen invloed op heeft. Een overboeking is geen overmacht.

Vliegtickets wijziging of annulering

Wijzigt of annuleert de luchtvaartmaatschappij uw vlucht? Dan gelden daarvoor speciale regels. Vaak heeft u recht op schadevergoeding. Op de website van het Europees Consumenten Centrum (ECC) vindt u daar meer informatie over. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt toezicht op deze regels voor passagiers. Houdt de luchtvaartmaatschappij zich niet aan de regels? Dan kunt u daarover een klacht indienen bij de ILT.

Een oplossing aan de aanbieder vragen

Wijzigt uw aanbieder de reis, terwijl dat niet mag? Geef de aanbieder dan de kans om zich aan de afspraken te houden. Kan de aanbieder de reis niet volgens de afspraak nakomen? Dan moet hij u een reis van dezelfde kwaliteit aanbieden. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:

Hebt u de brief gestuurd en biedt de aanbieder geen goede oplossing? Maak dan de boeking ongedaan. Dat heet het contract ontbinden. U hoeft dan niet meer te betalen en u hebt mogelijk recht op schadevergoeding. Hebt u al een deel van de kosten of alle kosten betaald? Dan hebt u recht op uw geld terug.

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.