Nieuwsbericht

Quiz Atlas moet stoppen met sturen van onterechte rekeningen

18-06-20nieuwsbericht

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) dwingt Quiz Atlas om te stoppen met het sturen van onterechte rekeningen. Het bedrijf belde consumenten voor een abonnement op een online puzzeldienst. En stuurde vervolgens rekeningen en aanmaningen. Maar omdat er geen geldige overeenkomst was, hoeven consumenten niet te betalen.

ACM ConsuWijzer ontving meldingen over Quiz Atlas. Het bedrijf belde consumenten en vertelde dat zij gratis kennis konden maken met de online puzzeldienst van Quiz Atlas. Als consumenten hierna niet annuleerden, zaten zij voor minimaal drie maanden vast aan een abonnement voor 37,50 euro per maand.

Quiz Atlas stopt met benaderen consumenten voor betaling

Consumenten kregen telefonisch een puzzeldienst aangeboden. Maar omdat ze niet schriftelijk of per mail hadden ingestemd, was de overeenkomst niet geldig. Quiz Atlas mocht consumenten daarom niet dwingen hiervoor te betalen. De ACM sprak het bedrijf hierop aan. Quiz Atlas belooft nu te stoppen met het sturen van rekeningen en aanmaningen aan consumenten.

Schriftelijk akkoord bij telefonische verkoop

Biedt een bedrijf u via de telefoon een abonnement op een dienst aan? En hebt u ‘ja’ gezegd? Dan zit u niet altijd meteen aan het contract vast. Vaak is het contract pas geldig als u schriftelijk of per mail akkoord gaat met het aanbod. Doet u dit niet? Dan is er geen geldige overeenkomst en hoeft u dus niet te betalen. Dit heet het schriftelijkheidsvereiste.

U hoeft Quiz Atlas niet te betalen

Omdat er geen geldige overeenkomst is, hoeven consumenten Quiz Atlas niet te betalen.

  • Hebt u via een automatische incasso betaald? Dan kunt u de incasso intrekken of via uw bank het geld terugvragen. 
  • Hebt u geld overgemaakt? Dan kunt u uw geld terugvragen bij Quiz Atlas.

De ACM controleert de komende tijd of Quiz Atlas zich houdt aan de afspraken. Doet het bedrijf dat niet? Dan kan de ACM Quiz Atlas alsnog een boete opleggen.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.