ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Nieuwsbericht

Hebt u geen slimme meter? Houd uw meterstanden bij per 1 januari 2023

| Nieuwsbericht

Per 1 januari 2023 verandert er veel op uw energierekening. Hebt u thuis geen slimme meter? Dan is het verstandig als u uw meterstanden bij iedere tariefwijziging goed bijhoudt, zodat u niet teveel betaalt voor uw energieverbruik.

Wat verandert er per 1 januari 2023?

De grootste verandering is het prijsplafond. De overheid probeert hiermee de hoge kosten voor energie en gas betaalbaar te houden. Tegelijkertijd stijgen er andere kosten. Dit kan betekenen dat u alsnog meer gaat betalen voor uw verbruik. Dit verandert er per 1 januari 2023:

  • Het prijsplafond gaat in.
  • Veel leveranciers hebben nieuwe energie- en gastarieven aangekondigd per 1 januari 2023.
  • Btw op energie wordt weer 21% (deze was tijdelijk 9% in 2022).
  • De energiebelasting stijgt.

Actuele meterstanden

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft alle energieleveranciers gevraagd om op 1 januari 2023 de actuele meterstanden op te nemen. Dan gaat het prijsplafond in. Het is belangrijk dat de leveranciers de juiste meterstanden weten op 1 januari 2023. Zodat zij de kosten doorberekenen voor het werkelijke energie- en gasverbruik aan hun klanten.

Ik heb een slimme meter

En staat deze aan? Dan hoeft u niets te doen. Een slimme meter stuurt automatisch uw meterstanden door naar uw netbeheerder en deze geeft ze door aan uw leverancier. U betaalt altijd de juiste tarieven voor uw verbruik. Geeft uw slimme meter niet automatisch de meterstanden door? Vraag dan uw netbeheerder om de slimme meter ‘aan’ te laten zetten.

Ik heb geen slimme meter of ik heb het automatisch uitlezen van mijn slimme meter uitgezet

Uw leverancier vraagt meestal de meterstanden bij u op als de tarieven wijzigen. Waarschijnlijk is dit ook het geval op 1 januari 2023. Geeft u de standen niet of te laat door? Dan schat uw leverancier uw meterstanden.

Vraagt uw leverancier niet de meterstanden bij u op? Neem deze dan zelf op. Maak een foto van uw meterstanden op de dag dat de nieuwe tarieven ingaan. Doe dit op 1 januari 2023 en bij elke tariefwijziging. Zo kunt u later uw jaarafrekening controleren en uw echte verbruik bewijzen. Geef vervolgens via de website, klantenservice of e-mail de meterstanden door aan uw leverancier.

Controleer uw verbruik bij elk tarief als u uw jaarafrekening krijgt. Betaalt u meer door een verkeerde inschatting van de meterstanden door uw leverancier? Stuur dan een e-mail of een brief aan uw leverancier met uw klacht en de foto’s als bewijs. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:

Alle leveranciers bieden nu modelcontracten aan

Consumenten meldden bij ACM ConsuWijzer dat zij geen modelcontract aangeboden kregen door verschillende energieleveranciers. Dit mag niet. Leveranciers zijn verplicht een modelcontract aan te bieden. De leveranciers die geen modelcontract aanboden, heeft de ACM aangesproken. Zij bieden nu een modelcontract aan op hun website.

Een modelcontract is een energiecontract met variabele tarieven en een contractduur voor onbepaalde tijd. Modelcontracten geven u een overzicht over de variabele tarieven en voorwaarden bij een leverancier. Dit ziet er altijd hetzelfde uit. Daardoor kunt u de tarieven en voorwaarden van verschillende leveranciers makkelijk en snel vergelijken.
 

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook