Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Bemiddelingskosten betaald aan uw huurbemiddelaar? Meld het bij ConsuWijzer

| Nieuwsbericht

Vraagt uw huurbemiddelaar bemiddelingskosten aan u? Dat mag meestal niet. Ook niet als de bemiddelaar deze kosten courtage, administratiekosten, contractkosten, dossierkosten of inschrijfkosten noemt. En niet als de bemiddelaar de kosten pas laat in het proces noemt. Bijvoorbeeld als u het contract al gaat ondertekenen. 70 procent van de huurbemiddelaars rekent toch dit soort kosten. Gemiddeld voor ruim 200 euro per bemiddeling. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat huurbemiddelaars daarom aanpakken.

Moest u bemiddelingskosten betalen aan uw huurbemiddelaar? Meld het bij ConsuWijzer!

ConsuWijzer ontving meldingen dat bemiddelaars nog steeds kosten in rekening brengen bij huurders. Dat mag niet als de bemiddelaar werkt voor de verhuurder. Hebt u kosten betaald aan een bemiddelaar? Meld het dan bij ons. We willen het vooral weten als de bemiddelaar u pas laat in het proces vertelde dat u deze kosten moest betalen. Deze informatie helpt bij het aanpakken van huurbemiddelaars.

Wat kunt u doen als u bemiddelingskosten hebt betaald?

Als de bemiddelaar in opdracht van de verhuurder werkt, mag hij u als huurder geen bemiddelingskosten vragen.

Uw meldingen via ConsuWijzer zijn belangrijk voor ons toezicht

ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. U kunt op ConsuWijzer informatie en voorbeeldbrieven vinden om uw recht te halen. U kunt ook contact met ons opnemen via de mail, de telefoon en via WhatsApp. Dan krijgt u advies over uw rechten als consument.

Geeft u een probleem aan ons door? Dat helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen. In 2018 ontving ConsuWijzer ruim 60.000 vragen en meldingen. De meldingen zijn belangrijke informatie voor het toezicht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De belangrijkste onderwerpen waarover consumenten in 2018 contact opnamen met ConsuWijzer waren:

  • Rechten bij een product dat niet goed is (garantie)
  • Rekening en betalen
  • Abonnement of contract opzeggen en stilzwijgende verlenging
  • Telefonische verkoop
  • Leveringsproblemen

De site werd 3,3 miljoen keer bezocht in 2018. Consumenten zochten op ConsuWijzer.nl vooral naar informatie over:

  • Ongevraagde vervolgzendingen en incasso ( 'niet besteld, geef geen geld!')
  • Abonnementen of contracten opzeggen en stilzwijgende verlenging
  • Rechten als het product niet goed is (garantie)
  • Checklist voor veilig online winkelen (campagne 'Webshop of nepshop')
  • Koop op afstand (online aankopen)

Uw signalen hebben in 2018 geleid tot allerlei acties van de ACM. Bijvoorbeeld:

  • Boete voor aanbieder van vakantievilla's voor onduidelijke prijzen
  • Boete voor incassobureau voor oneerlijke praktijken
  • Waarschuwingen voor misleidende verkooppraktijken via de telefoon
  • De campagne Webshop of nepshop, In deze campagne gaf de ACM consumenten tips voor kopen via social media: Check reviews, betaal achteraf of verzekerd.

Ook in 2019 zijn uw meldingen belangrijk voor ons toezicht. Bijvoorbeeld bij de actie tegen huurbemiddelingskosten.