Vraagt uw huurbemiddelaar bemiddelingskosten aan u? Dat mag meestal niet. Ook niet als de bemiddelaar deze kosten courtage, administratiekosten, contractkosten, dossierkosten of inschrijfkosten noemt. En niet als de bemiddelaar de kosten pas laat in het proces noemt. Bijvoorbeeld als u het contract al gaat ondertekenen. 70 procent van de huurbemiddelaars rekent toch dit soort kosten. Gemiddeld voor ruim 200 euro per bemiddeling. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat huurbemiddelaars daarom aanpakken.
ConsuWijzer ontving meldingen dat bemiddelaars nog steeds kosten in rekening brengen bij huurders. Dat mag niet als de bemiddelaar werkt voor de verhuurder. Hebt u kosten betaald aan een bemiddelaar? Meld het dan bij ons. We willen het vooral weten als de bemiddelaar u pas laat in het proces vertelde dat u deze kosten moest betalen. Deze informatie helpt bij het aanpakken van huurbemiddelaars.
Als de bemiddelaar in opdracht van de verhuurder werkt, mag hij u als huurder geen bemiddelingskosten vragen.
ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. U kunt op ConsuWijzer informatie en voorbeeldbrieven vinden om uw recht te halen. U kunt ook contact met ons opnemen via de mail, de telefoon en via WhatsApp. Dan krijgt u advies over uw rechten als consument.
Geeft u een probleem aan ons door? Dat helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen. In 2018 ontving ConsuWijzer ruim 60.000 vragen en meldingen. De meldingen zijn belangrijke informatie voor het toezicht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
De belangrijkste onderwerpen waarover consumenten in 2018 contact opnamen met ConsuWijzer waren:
De site werd 3,3 miljoen keer bezocht in 2018. Consumenten zochten op ConsuWijzer.nl vooral naar informatie over:
Uw signalen hebben in 2018 geleid tot allerlei acties van de ACM. Bijvoorbeeld:
Ook in 2019 zijn uw meldingen belangrijk voor ons toezicht. Bijvoorbeeld bij de actie tegen huurbemiddelingskosten.